Start-up test leveringen van pakjes met drones in Mechelen

© Beeld gegenereerd met behulp van Adobe Firefly.

De Belgische start-up Drone Future zal begin 2025 leveringen en retournering van pakjes door drones testen in Mechelen. Het pilootproject werd deze week voorgesteld in Zedelgem. Het bedrijf zal pakjes laten leveren van de site van bpost in Mechelen tot aan Technopolis.

Drone Future werkt aan technologie om pakketjes die door drones worden rondgebracht autonoom te ontvangen en te retourneren. Om de technologie te testen, werkt de start-up samen met Technopolis en de stad Mechelen.

Het bedrijf ontwikkelde een systeem met een docking station en laadpunt, een batterijwisselsysteem, een automatische lift en een slimme mailbox voor drones. Daarmee kunnen ondernemingen en particulieren pakjes ontvangen en ook retourneren. De drones leveren de bestelling namelijk autonoom. De pakjes komen terecht in een soort kast, waar men de bestelling kan ophalen.

Veilige manier

‘Er worden al pakjes geleverd met drones in het buitenland, maar die worden bijvoorbeeld zomaar in tuinen van klanten gedropt. Wij zochten naar een oplossing om pakjes op een veilige manier te leveren zonder dat mensen fysiek contact kunnen hebben met drones, en met aandacht voor diefstal en vandalisme’, zegt mede-oprichter van Drone Future Kris Rottiers.

Pakjes kunnen dankzij het systeem ook geretourneerd worden. ‘Dat is voorlopig nog niet mogelijk bij de droneleveringen die al bestaan. Klanten kunnen het pakje dat ze willen retourneren in de box leggen. Via de app kan er een drone besteld worden die het pakje vervolgens retourneert’, zegt Rottiers.

Tot vijf kilogram

Het bedrijf zal het systeem vanaf begin volgend jaar testen in Mechelen. Daarbij worden autonome dronevluchten gedaan met een lading van maximaal vijf kilogram. De drones zullen van de bpost-site in Mechelen naar de site van Technopolis vliegen. Daar zal een drone het pakket leveren en eventuele andere zendingen weer meenemen.

‘Als het pilootproject positief wordt geëvalueerd, zullen wij het volume op datzelfde traject verhogen en meer pakjes laten leveren en retourneren. Uiteindelijk willen wij de eerste commerciële vluchtroute creëren’, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content