Telenet stapt in de markt van thuislaadpalen
Telenet gaat zijn eerste stappen zetten op de energiemarkt. Onder de merknaam Blossom komt de Mechelse kabelaar op 1 april met een oplossing voor de installatie en activatie van thuislaadpalen. Het bedrijf wil zich op die markt vooral gaan onderscheiden door een hogere mate van gebruiksgemak.
Het hele installatie- en gebruikstraject van thuislaadpalen is veel te complex, vindt Telenet. En dat terwijl het een booming markt wordt: vandaag zijn er iets van 115.000 thuislaadpunten in België, tegen 2030 zouden dat er al zo’n 800.000 zijn, is de verwachting. Met Blossom richt Telenet zich in eerste instantie op bedrijven, meer specifiek op de fleet managers aldaar, die voor hun werknemers een laadpaal willen installeren. Maar op termijn is het de bedoeling om ook rechtstreeks naar de consument te gaan met Blossom, dat een aparte vennootschap binnen de Telenet-groep wordt.
Digitaal onboarding-proces
Blossom zal geleid worden door Dann Rogge als General Manager en blijft voorlopig opereren vanuit het hoofdkantoor van Telenet in Mechelen. De ambitie: bondgenoot worden van klanten in de energietransitie, met innovatieve en simpele thuisoplossingen. Concreet start Blossom met het aanbieden van een dienst om thuis op een slimme manier je elektrisch voertuig op te laden. Klanten kunnen hun laadsessies afstemmen op zonnestroom, maximaal piekverbruik en later ook dynamische tarieven.
‘Het leven van de fleet manager wordt alvast een stuk aangenamer’, zegt Ann Caluwaerts, Chief Corporate Development Officer bij Telenet. Via een portal kan de fleet manager eenvoudig nieuwe medewerkers uitnodigen, simpelweg door hun mailadressen in te voeren. Blossom zorgt vervolgens voor een volledige digitale begeleiding van de werknemer. ‘Uniek hierbij is dat de werknemer alles zelf bepaalt, met Blossom als gids’, klinkt het. Aan het einde van het digitale onboarding-proces wordt er een afspraak gemaakt en zorgt de Blossom-technicus voor een installatie volgens de voorkeuren van de klant. Eens geïnstalleerd kan de bestuurder elektrisch op weg.
Open standaarden
Het nieuwe bedrijf gaat in zee met verschillende partners. Unit-T staat in voor de thuisinstallaties en field interventies. Scoptvision uit Herent zet zijn kennis in energieoptimalisatie in voor het slim aansturen van de laadpaal. Een andere partner is Optimile, een toonaangevende speler gespecialiseerd in Charging-as-a-Service software voor zowel Charge Point Operators als Mobility Service Providers. Een deel van het wagenpark van BNP Paribas Fortis, hoofdaandeelhouder van Optimile, wordt het eerste pilootproject van Blossom. Ook Telenet zelf zal in de komende maanden zijn volledige elektrische fleet van bedrijfswagens migreren naar Blossom, en hetzelfde geldt voor dochterbedrijf Wyre.
Blossom zet voor de laadoplossing volledig in op open standaarden. Zo werkt de oplossing met verschillende types hardware waardoor je als eindgebruiker de keuze hebt tussen verschillende types thuisladers. Andere gezinsleden kunnen hun wagen opladen aan hetzelfde laadstation, en ook het energiemanagementsysteem is onafhankelijk van het type laadpaal. Noemenswaardig is tot slot de Blossom-app, waarmee een gebruiker alle laaddetails en terugbetalingen kan nakijken, van elk lid van het gezin. Voor de digitale interface en het achterliggende managementsysteem ging Blossom in zee met Bothrs, een Gents bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van digitale klantenervaringen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier