Voor stiptere treinen: Alstom gaat duizenden sensoren in het spoornet vervangen

© Infrabel
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Spoornetbeheerder Infrabel en technologiebedrijf Alstom hebben een contract van 80 miljoen euro ondertekend om tot 10.000 nieuwe sensoren langs het Belgische spoornet te plaatsen. Deze detectietoestellen moeten ook helpen om de stiptheid van de treinen te verbeteren.

Ons spoornet telt momenteel zowat 12.500 van dergelijke sensoren, gemiddeld om de anderhalve kilometer. Wanneer er een trein voorbijrijdt, zorgt het metalen wiel voor een kortsluiting, waardoor de trein wordt gedetecteerd. Op die manier kan Infrabel elke trein volgen tijdens zijn rit van sensor naar sensor. Dezelfde sensoren zorgen er ook voor dat overwegbomen op tijd gesloten worden.

Verouderd

Veel van de huidige sensoren zijn verouderd en aan vervanging toe. Ze zijn ook gevoelig voor storingen, en dat leidde vorig jaar tot bijna 50.000 minuten vertraging en 750 afgeschafte treinen. De nieuwe sensoren van het JADE 3-type, die over een periode van tien jaar worden geïnstalleerd, zijn minder storingsgevoelig en zullen zelf aangeven wanneer onderhoud nodig is. Het contract omvat ook het onderhoud van de sensoren gedurende twintig jaar.

Bernard Belvaux, managing director van Alstom Benelux, benadrukt de Belgische impact van het contract. Zo werden de sensoren ontwikkeld in het expertisecentrum van Alstom in Charleroi. En ze zullen worden gemaakt door twee Belgische onderaannemers: het Vlaamse bedrijf Connect Group en het Waalse Alpha Innovations. Tot nu toe gebeurde dat in Hongarije. Volgens Belvaux zal het contract in totaal goed zijn voor een dertigtal jobs.

Voor Infrabel-topman Gilson is het contract met Alstom een belangrijk signaal dat ook elektronicajobs in België kunnen blijven. ‘Bij elektronica denken we normaal meteen aan China’, klinkt het. ‘Maar Alstom is erin geslaagd een concurrentiële offerte in te dienen en de aanbesteding te winnen met productie in België. Het kan dus wel.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content