Blue Origin en Anduril hebben contracten bij de Amerikaanse luchtmacht in de wacht gesleept om nieuwe rakettechnologie te onderzoeken. De opdrachten richten zich op sneller transport van militaire vracht en benadrukken de groeiende rol van commerciële ruimtevaart in militaire logistiek.
Beide Amerikaanse bedrijven zijn geselecteerd voor het Rocket Cargo-programma van het U.S. Air Force Research Laboratory. Dit initiatief heeft als doel de snelheid en flexibiliteit van militaire logistiek te verbeteren, mogelijk zelfs voor het transport van mensen in de toekomst. De specifieke REGAL-afdeling (voluit: Rocket Experimentation for Global Agile Logistics) onderzoekt leveringen naar afgelegen gebieden in minder dan een uur tijd via commerciële, herbruikbare raketten en nieuwe vrachttransporttechnologie.
Re-entry als uitdaging
De grote uitdaging is de zogeheten ‘re-entry’ van ruimtevracht naar de aarde, waarbij de lading intact moet blijven ondanks de extreme omstandigheden. Anno 2025 bieden slechts een handvol bedrijven, waaronder Varda Space Industries, hier oplossingen voor.
Jeff Bezos’ Blue Origin zal op Merritt Island, waar momenteel de New Glenn-raket wordt ontwikkeld, onderzoeken hoe raketten snel materiaal van punt A naar B kunnen vervoeren. De defensiestart-up Anduril richt zich dan weer op de ontwikkeling van een re-entry containersysteem voor vracht van vijf tot tien ton, waarmee lading veilig terug naar de aarde kan worden gebracht na een ruimtevlucht. Deze ‘rocket cargo’ moet compatibel zijn met verschillende raketten en een sterke thermische bescherming bieden.
Hoewel beide contracten nog in de beginfase zitten, kunnen ze de deur openen naar grootschaliger gebruik van commerciële raketten in defensie. De samenwerking met de twee bedrijven benadrukt alvast de verschuiving naar commerciële spelers voor innovatieve militaire oplossingen, wat op lange termijn ook de bredere ruimtevaartmarkt zou kunnen transformeren.