Op de Europese ruimtebasis in Frans-Guyana is een nieuwe Europese aardobservatiesatelliet, Sentinel-1D, gelanceerd. Het technologische hart van de satelliet is van Belgische makelij. Europa probeert op die manier onafhankelijk te worden in de nieuwe race naar de ruimte.
De satelliet werd dinsdagavond om 22.02 uur (Belgische tijd) gelanceerd. Na 34 minuten heeft hij zijn baan om de aarde bereikt. Om 23.22 uur (Belgische tijd) is de satelliet erin geslaagd een signaal te sturen. Dat meldt het Europese Ruimtevaartagentschap (ESA).
Europa probeert met de aardobservatiesatellieten meer onafhankelijk te worden in de nieuwe race naar de ruimte. Het is al de derde lancering van een satelliet door het ESA dit jaar. Eerder ging het om weersatellieten. De Sentinel-1D is een zogenaamde aardobservatiesatelliet. Minstens zeven jaar lang zal het ruimtetuig in een baan rond de aarde draaien en wetenschappers van gedetailleerde data voorzien.
‘Dat gaat van olielozingen op zee opsporen, klimaatverandering volgen, bossen en landbouw monitoren tot risico’s van aardverschuivingen in kaart brengen of hulp bieden bij natuurrampen’, zegt Arnaud Vajda, voorzitter van het directiecomité van de POD Wetenschapsbeleid (BELSPO). Omdat de nieuwe satelliet met radarsignalen werkt, is er geen zonlicht nodig. Zo kunnen ook bij bewolkt weer of ‘s nachts data worden verzameld.
Made in Belgium
Het technologische hart werd gemaakt door de Belgische tak van Thales Alenia Space. Die Frans-Italiaanse speler heeft drie vestigingen in ons land, in Charleroi, Hasselt en Leuven. Het bedrijf staat ook in voor de communicatieapparatuur van de satelliet. Zo kunnen Belgische universiteiten, onderzoeksinstellingen en bedrijven volledig gratis met de gegevens aan de slag.
Ondanks onze geringe omvang is België op Europese schaal een belangrijke speler binnen de ruimtevaart. De draagraket van de satelliet, de Ariane 6, zit ook vol Belgische technologie. Sabca – bekend van het onderhoud van de F-16’s en F-35’s – maakt onderdelen voor de motoren van de raket. Luchtvaart- en defensiebedrijf Safran uit Charleroi levert precieze ventielen voor de motor, en ook Thales voorziet onderdelen voor de raket.