‘s Werelds grootste ruimteschip overleeft ook derde testvlucht niet

© Getty Images

De grootste raket ooit gebouwd, de Starship van SpaceX, is ook bij haar derde ruimtevlucht vergaan. Het vaartuig is waarschijnlijk ontploft bij de terugkeer in de dampkring. Het signaal ging verloren op een hoogte van 65 kilometer, ongeveer 45 minuten na de lancering.

Het was de eerste keer dat de terugkeer van het ruimteschip werd getest. De Starship wordt dan blootgesteld aan temperaturen van meer dan 1.400 graden. Het was sowieso al de bedoeling dat het vaartuig zou vergaan. Hij zou met een snelheid van 320 kilometer per uur crashen in de Indische Oceaan. Omdat de Starship voor de testvlucht niet veilig hoefde te landen en niet zou worden geborgen, spreekt ruimtevaartbedrijf SpaceX niet van een mislukking.

Voet op de maan

De NASA wil in de komende jaren weer mensen voet op de maan laten zetten. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft SpaceX gefeliciteerd met de testvlucht: ‘Starship steeg naar de hemelen. Samen maken we grote stappen om de mensheid terug naar de maan te brengen, en daarna kijken we verder richting Mars’.

Bij de derde testvlucht heeft de Starship het langer volgehouden dan bij de vorige lanceerpogingen. Het ruimteschip bereikte een hoogte van meer dan 200 kilometer boven de aarde en een snelheid van ruim 26.000 kilometer per uur.

De eerste testvlucht van een Starship was in april vorig jaar. Die eindigde een paar minuten na het opstijgen met een explosie van het vaartuig. Bovendien verpulverden de krachten van de lancering het lanceerplatform. Bij de tweede vlucht, afgelopen november, bereikte het vaartuig wel de ruimte, maar een paar minuten na de lancering ging het contact toch verloren. Het vaartuig blies zichzelf op om ongelukken te voorkomen.

120 meter hoog

Inclusief draagraket is de Starship bij de lancering 120 meter hoog. Dat is tien meter hoger dan de Apollo-raketten waarmee mensen in de jaren 60 en 70 naar de maan en terug gingen. Als het volgetankt is, heeft het vaartuig 4,5 miljoen kilo brandstof aan boord.

Lees meer over:

Partner Content