Instagram gaat profielen van jongeren standaard beschermen
Ongewilde privéberichten en commentaar van vreemden zijn voor jongeren onder de achttien jaar die een profiel aanmaken op Instagram binnenkort verleden tijd. Moederbedrijf Facebook neemt maatregelen om deze doelgroep te beschermen en maakt het lastiger voor adverteerders om jongeren te bereiken.
Zo worden Instagram-accounts van jongeren onder de zestien, of in bepaalde landen onder de achttien, automatisch op privé gezet. Verder wordt het voor potentieel dubieuze accounts lastiger om jongerenaccounts te vinden en worden de mogelijkheden van adverteerders ingeperkt om jongeren te bereiken met hun reclames.
Volgverzoek
Een privéaccount houdt in dat gebruikers eerst een volgverzoek moeten indienen om een profiel te kunnen zien. Mensen kunnen daardoor ook niet zomaar meer berichten achterlaten of geplaatste berichten zien in de openbaar toegankelijke onderdelen van Instagram, zoals via hashtags die aan een bericht gekoppeld zijn.
Ook de mogelijkheden voor adverteerders worden ingeperkt. Die mogen straks alleen nog maar advertenties laten zien aan jongeren onder de achttien gebaseerd op hun leeftijd, geslacht en locatie. Daarmee legt Facebook eerdere advertentiemogelijkheden gebaseerd op interesses en activiteit op andere apps en websites aan banden. Deze maatregelen gaan gelden voor Instagram, Facebook en Messenger, de chat-app van Facebook.
Facebook start over enkele weken met de aangescherpte maatregelen in de Verenigde Staten, Australië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Andere landen volgen later.