Instagram wil Snapchat bestoken met Bolt-app

© The Verge
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Instagram springt op de kar van de Snapchat-concurrenten met Bolt, een app om foto’s en video’s te delen die verdwijnen nadat de ontvanger ze heeft bekeken.

Het bedrijf achter de populaire foto-app Instagram – in het bezit van Facebook – heeft met Bolt een concurrerende app voor Snapchat (en voor TapTalk en Mirage) gelanceerd.

Inschrijven hoeft niet met je Instagram- of Facebookaccount, maar met je telefoonnummer. Eens geregistreerd, krijg je je contactenlijst te zien. Iemand een foto toesturen doe je door één keer te tikken op zijn of haar avatar, voor een video druk je de avatar wat langer in.

Je kunt maar naar één persoon tegelijkertijd een foto of filmpje sturen, en shots uploaden van je cameraroll is niet mogelijk.

Net zoals bij Snapchat, verdwijnen de beelden eens de ontvanger ze heeft bekeken. Die ontvanger kan als vanzelfsprekend ook een Bolt terugsturen.

Bolt is op dit moment enkel uitgebracht in Singapore, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland, landen waar Instagram naar verluidt veel gebruikt wordt – en waar men Engels kan. Daarom zijn dit volgens het bedrijf de uitgelezen landen om de app te testen, alvorens hem op de rest van de wereld los te laten.

Het is een drukbevolkt landschap aan het worden, dat van de ‘efemere’ apps die op het succes van Snapchat proberen te teren. Ook Facebook heeft zopas nog een eigen variant uitgebracht: Slingshot.

Instagram beseft zelf ook dat Bolt geen vernieuwende toepassing is. Maar Instagram was vier jaar geleden ook niet de eerste in zijn soort, zei een woordvoerder van het bedrijf aan The Verge. “Het is onze traditie: een bestaande plaats verkennen en er dan een heel simpele, mooie ervaring doen inpassen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content