Intel ‘Larrabee’ brengt programmeerbare GPU

Grafische chipproducenten als Nvidia en ATI moeten aan Intels ‘Larrabee’ een geduchte concurrent krijgen.

Grafische chipproducenten als Nvidia en ATI moeten aan Intels ‘Larrabee’ een geduchte concurrent krijgen.

Intel heeft nu officieel het doek gelicht van de ‘Larrabee’ architectuur, die de basis moet vormen van een volledig programmeerbare grafische processor (GPU). Meteen moet het ook de basis vormen voor producten die de gevestigde GPU-producenten als Nvidia en ATI (van AMD) stevig moeten beconcurreren.

Concreet zal een Larrabee architectuur-steunde processor over een aantal x86 kernen beschikken, die elk toegang hebben tot een eigen Level 1 cache en een eigen deel van de Level 2 cache, en over een snelle bidirectionele ringbus onderling communiceren en toegang hebben tot de andere Level 2 cachedelen (met ‘cache coherency’).

In tegenstelling tot de huidige GPU’s zal een Larrabee-processor slechts een paar ‘fixed function’ delen bevatten (zoals voor ‘texture’) en voor de rest volledig programeerbaar zijn. De kernen bevatten zowel een ‘scalar’ als een ‘vector’-eenheid. Intel maakt zich sterk dat ‘Larrabee’-processoren zowel de verschillen inzake grafische taken binnen een zelfde toepassing optimaal op te vangen, terwijl ook het verwerkingsvermogen ongeveer lineair stijgt naarmate er meer kernen worden toegevoegd.

Larrabee processoren zullen overigens ook ondersteuning voor DirectX en Open GL bieden. Intel zal producten leveren voor de hele software stack (compiler, ontwikkelingsomgeving, tools, bibliotheken, utilities etc).

Toepassingen

Met de Larrabee architectuur mikt Intel in eerste instantie op de markt van grafische chipsets/GPU’s, waarbij het bedrijf nog niet kwijt wou of dit een familie van processoren gaat worden. “In welke markten Intel gaat actief zijn, zal afhangen van de concrete ‘product instantiations’,” klinkt het. De architectuur biedt echter ook mogelijkheden voor andere types toepassingen met ‘data-parallel’-kenmerken, wordt gesteld.

Dat alles doet dan ook sterk denken aan de cellprocessor van IBM/Sony/Toshiba, die niet alleen in Sony’s PS3 spelconsole zit, maar in andere versies ook in IBM’s supercomputers en mainframes wordt aangewend.

Intel zal medio augustus verder uitwijden over de Larrabee architectuur op het hoogfeest van de grafische experten, Siggraph ’08, maar wou zich niet vastleggen op een datum wanneer Larrabee-gesteunde producten op de markt zullen komen (2009 of 2010?).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content