Internet in het vliegtuig komt niet van de grond
Alleen al in de Verenigde Staten zijn 500 vliegtuigen uitgerust met internettoepassingen, maar van die mogelijkheiden wordt nauwelijks gebruik gemaakt. Het lijkt erop dat net als bij het eetkarretje passagiers toehappen zolang het gratis is, maar zodra het betalend wordt, liever passen.
Alleen al in de Verenigde Staten zijn 500 vliegtuigen uitgerust met internettoepassingen, maar van die mogelijkheiden wordt nauwelijks gebruik gemaakt. Het lijkt erop dat net als bij het eetkarretje passagiers toehappen zolang het gratis is, maar zodra het betalend wordt, liever passen.
De luchtvaartmaatschappijen zagen in internet een kans om hun inkomsten te spijzen, maar dat lijkt een illusie te worden. Alaska Airlines probeerde het met een prijskaartje van amper 1 dollar, omgerekend 0,70 euro. Wat bleek? Het aantal ingelogde laptops daalde drastisch.
Afhankelijk van de duur van de vlucht variëren de meeste tarieven van 4 tot 9 euro. Sommige systemen maken gebruik van de gsm-antennes op de grond, anderen spelen in op satellietcommunicatie. Eén van de problemen is de beperkte batterijcapaciteit van de laptops. Niet alle toestellen hebben immers een elektriciteitsstekker naast elke passagiersstoel.
Weinig luchtvaartmaatschappijen geven details kwijt over het gebruik. Virgin America zegt dat toch 12 tot 15 procent van de passagiers van deze dienst gebruik maakt. Dat is vooral het geval op de businessvlucht tussen Boston en San Francisco. Analisten denken dat dit boven het gemiddelde is van de industrie en zijn van oordeel dat de luchtvaartmaatschappijen internet alsnog gratis zouden moeten aanbieden, maar vooral een graantje zouden moeten meepikken van online aanbiedingen op de plaats van de bestemming.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier