Internet kan 20.000 nieuwe jobs creëren in België
Een groot aantal Belgische bedrijven heeft een tekort aan personeel dat in staat is om de commerciële opportuniteiten te benutten die de nieuwe media bieden. Op enkele jaren tijd zouden zo 20.000 nieuwe jobs kunnen ingevuld worden in ons land.
Een groot aantal Belgische bedrijven heeft een tekort aan personeel dat in staat is om de commerciële opportuniteiten te benutten die de nieuwe media bieden. Op enkele jaren tijd zouden zo 20.000 nieuwe jobs kunnen ingevuld worden in ons land. Dat blijkt uit een studie van Sending my CV, een platform voor online sollicitaties.
Sending my CV telde alle websites met een ondernemingsnummer en besteedde specifieke aandacht aan kmo’s en kleine ondernemingen die meer dan tien arbeiders of meer dan vijf bedienden tewerkstellen. Uit de studie blijkt dat de commerciële websites zich vooral concentreren in de regio van Antwerpen, West-Vlaanderen en Brussel. Aan Waalse zijde staat Luik op kop, terwijl de provincies Namen en Luxemburg duidelijk achterop blijven.
De studie toont volgens Sending my CV aan dat internet in totaal 20.000 potentiële jobs aanbiedt als al deze bedrijven een internetmanager in dienst zouden nemen, “zodat het bedrijf zijn zichtbaarheid en verkoop ontplooit via nieuwe media”, zegt William Vande Wiele van Sending my CV.
Internetmanager In België bestaat de functie van internetmanager nog niet, maar in Nederland of Duitsland kennen ze dat wel al. “De afwezigheid van politieke wil in België verstikt onze economie en laat maar weinig over van de perspectieven bij jongeren om een toekomstgerichte job te vinden”, aldus Vande Wiele. Het onderwijs moet volgens hem dringend gemoderniseerd worden, met een groter aanbod aan vormingen en diploma’s die zich richten op het digitale aspect.
Volgens dezelfde studie lopen tal van bedrijven in heel Europa de economische opportuniteiten mis die in het leven worden geroepen door het internet en de nieuwe media. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier