Internetpanne Telenet strekt zich uit over heel Vlaanderen
Over heel Vlaanderen kampen Telenet-klanten met internetproblemen, en ook de digitale tv doet het niet helemaal naar behoren. Volgens Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts liggen aanpassingen aan de server aan de basis van het probleem.
Over heel Vlaanderen kampen Telenet-klanten met internetproblemen, en ook de digitale tv en de vaste telefoon doen het niet helemaal naar behoren. Volgens Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts liggen aanpassingen aan de server aan de basis van het probleem.
“We hebben aanpassingen uitgevoerd aan de servers die onze modems en de netwerkinformatie bijhouden”, zei woordvoerder Stefan Coenjaerts tegenover VRT. “Er zijn moeilijkheden op die servers, waardoor een aantal klanten problemen hebben met internet en interactieve toepassingen bij digitale tv, zoals programma’s opvragen.” Digitaal tv-kijken op zich is geen probleem, benadrukt Coenjaerts.
Hoeveel Telenet-klanten er precies getroffen zijn door de internetpanne is nog niet bekend – bepaalde Telenet-klanten hebben wél verbinding, meent Coenjaerts -, maar uit de vele misnoegde reacties op Twitter blijkt het probleem zich uit te strekken over heel Vlaanderen. “Het is niet geografisch af te bakenen”, zegt de woordvoerder.
UPDATE: “Klanten waarschijnlijk tegen 14 uur opnieuw online”
De technische problemen bij Telenet zouden tegen 14 uur van de baan moeten zijn. Dat meldt woordvoerder Stefan Coenjaerts zondagmiddag. “De tests zijn positief en we hebben al enkele servers opnieuw opgestart. Als alles goed verloopt, zouden de problemen tegen 14 uur opgelost moeten zijn.”
Coenjaerts bevestigt dat het probleem ligt bij een server die IP-adressen toekent. “Daardoor ondervinden alle toepassingen die gebruik maken van een modem een impact: het internet, de interactieve toepassingen van
de digitale televisie en de vaste telefonie”, legt de woordvoerder uit.
Het blijft onduidelijk hoeveel mensen met problemen kampen en in welke gebieden de problemen het grootst zijn. “Alles hangt af van de instellingen van de computers en de modems bij de mensen thuis”, aldus Coenjaerts.
Dat de impact aanzienlijk groot is, is wel duidelijk. “De klantendienst wordt overstelpt met telefoontjes en op Twitter zijn de problemen het onderwerp van de dag.” (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier