‘Investeringen in smartphonegames bedreigen console’
Gaat de gameconsole in de toekomst definitief verdwijnen? Game-ontwikkelaars investeren meer in mobiele games, die goedkoper te ontwikkelen zijn en door meer mensen worden gespeeld. “Het is een technologische evolutie: smartphones zijn bijna net hetzelfde als handheldmodellen.”
Game-ontwikkelaars blijven investeren in mobiele spelletjes op de smartphone en tablet. Chinese smartphonegame-ontwikkelaar Funplus kondigde zopas nog aan vijftig miljoen dollar te investeren in nieuwe mobiele gameconcepten. Google en Nintendo doneerden op hun beurt eind vorig jaar dertig miljoen dollar aan Niantic. Dat bedrijf ontwikkelt momenteel Pokémon Go, het eerste Pokémonspel voor de smartphone.
Al die investeringen zorgen er op de lange termijn misschien voor dat de console definitief verdwijnt. “De hardware van smartphones wordt steeds krachtiger”, legt expert Piet Dewijngaert uit. Hij maakt sinds 2010 mobiele games met zijn eigen bedrijf Sector 32. “Dus smartphones leveren steeds betere prestaties”, voegt hij eraan toe. “Op een bepaald moment zullen ze net hetzelfde kunnen als een console.”
Smartphone of Nintendo?
Dat de console in de toekomst mogelijk overbodig wordt, beseffen bedrijven maar al te goed. “Nintendo werkt aan een controller die niet voor de Wii, maar wel voor je smartphone zal werken”, vertelt Dewijngaert.
En de verdere ontwikkeling van de smartphone is niet de enige reden waarom game-ontwikkelaars mobiele games steeds belangrijker vinden. Vorig jaar gebruikte meer dan de helft van de gamers uit de Verenigde Staten geen console of pc meer, want hun favoriete platform is inmiddels de smartphone geworden.
Ook in Vlaanderen voelen game-ontwikkelaars deze trend. Uit een onderzoek van iMinds blijkt dat nog maar een op drie Vlaamse gamers een consoletoestel in huis heeft. De populariteit van consolegames daalt wereldwijd. Daarbovenop doet de console-industrie het slecht. Hoge productiekosten en een verzadigde markt zorgen voor lage winstcijfers. Konami zette eind 2015 zelfs de hele productie van consolegames stop.
Lage productiekosten
Konami en Nintendo, twee oude rotten die bekend staan voor hun consolegames, verkennen daarom het pad van de smartphonespelletjes. “De productiekosten zijn laag”, vertelt Timothy Vanherberghen, een van de game-ontwikkelaars bij Triangle Factory. Het gevolg is dat bedrijven op meerdere paarden kunnen gokken. “Game-ontwikkelaars investeren miljoenen in een consolespel zoals Battlefield, terwijl een game-app zoals Candy Crush 100.000 tot 500.000 euro kost en elke dag miljoenen opbrengt.”
Toch is de kans dat een mobiel spel zoveel winst oplevert zeer klein. “Er zijn een gigantisch aantal mobiele games beschikbaar, met als gevolg dat jouw spel makkelijk in die puinhoop verdwijnt”, legt Dewijngeart uit. “Meestal maak je zelfs verlies.”
Kapers op de kust
Het grote plaatje ziet er dan weer wel rooskleurig uit. Gamemarktonderzoeker Newzoo berekende dat in 2015 de omzet in de mobiele markt met 30,3 miljard dollar steeg, terwijl de omzet in de console-industrie met 26,4 miljard dollar inkromp.
Maar er zijn ook kapers op de kust voor de mobiele markt. Gamebedrijven investeerden vorig jaar ook in virtuele realiteit en eSports, een competitieve wereld rond een game waarin spelers elkaar professioneel bekampen in wedstrijden voor geld. Toch bederven die investeringen nog lang niet de pret van het smartphonefeestje. In de mobiele markt werd vorig jaar nog steeds het meest geïnvesteerd. En de console? Die houdt (voorlopig) nog stand.
Matthias Vanherle
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier