iPad zet Le Soir en De Standaard op pad
De Standaard pakt op 30 juni uit met zijn iPad-versie. Le Soir was de eerste begin deze week. De toepassing van de Brusselse krant werd al 600 keer gedownload.
De Standaard pakt op 30 juni uit met zijn iPad-versie. Le Soir was de eerste begin deze week. De toepassing van de Brusselse krant werd al 600 keer gedownload.
De iPad komt pas eind juli op de Belgische markt, maar de uitgevers lopen zich nu al warm. Le Soir was op maandag 21 juni de eerste in ons land. “Wij zijn een operator van informatiediensten. We kiezen voor de triple play van print, online en mobiel”, vertelde gedelegeerd bestuurder Bernard Marchant tijdens de jongste lunchcauserie van de Unie van Belgische Adverteerders UBA in Brussel. Volgens hem is de website van Le Soir over enkele maanden zelfbedruipend. “Het duurt tien jaar voor een website rendabel is”, aldus Marchant die er op wees dat Le Soir bij zijn ontstaan in 1887 ook al gratis was en pas nadien betalend werd.
De Standaard, die reeds 6.500 applicaties van de iPhone-module verkocht, pakt eind deze maand uit met zijn iPad-versie. Corelio-uitgever Gert Ysebaert heeft het eveneens over de ‘triple play’-aanpak. De Standaard vraagt 15 euro per maand: “We willen de prijs laten groeien tot wat je betaalt voor de papieren versie. Omdat we geen drukwerk en distributiekosten meer hebben, moeten we deze lezers meer geven, zoals toegang tot ons archief.” De Standaard heeft maandelijks 200.000 unieke bezoekers op z’n website en trekt daardoor 64% meer lezers dan op zijn papieren versie.
Apple kondigde zopas aan dat het al 3 miljoen iPads verkocht in 80 dagen. Hoeveel er in België precies zijn is niet duidelijk. Een bron had het over 12.000 iPads in België en 18.000 in Nederland, maar dat is moeilijk te bevestigen omdat het toestel in het buitenland gekocht wordt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier