‘Is een CDO wel écht nodig?’
Een structurele samenwerking tussen cmo en cio kan de nood aan een aparte ‘chief digital officer’ doen verdwijnen. Dat zegt Stijn Viaene, professor en partner aan de Vlerick Business School.
Vlerick organiseerde onlangs een paneldiscussie met chief marketing officers en daar kwamen enkele vaststellingen naar voor. “De cmo wil duidelijk scoren en gelooft dat hij de motor van digitale innovatie kan zijn. Hij moet dan wél die positie op c-level kunnen claimen. Als de perceptie in het bedrijf niet leeft dat je digitaal iets kan veranderen, dan wordt het wel een heel moeilijke opdracht”, zegt Viaene.
Een tweede vaststelling is dat de cmo in de cio wel een mogelijke partner ziet, maar niét als het over de controle van de ‘digital’ strategie gaat. De cmo wil wel een cio aan tafel, maar alleen als die ook business vaardigheden combineert met zijn technologische skills. “De cmo moet de taal van de cio leren spreken, maar de cio moet ook laten zien dat hij de taal van innovatie, customer journey en design kan spreken”, zegt Viaene die een parallel ziet met de cfo. “In het verleden hebben we die discussies ook gehad over de rol van de cfo. Ondertussen is het wel duidelijk dat cio’s het financiële jargon kennen.”
“Het ad hoc scenario kost teveel tijd en middelen. We moeten echt streven naar een ingebouwde ‘governance’-routine met structurele afspraakmomenten tussen de cmo en cio”, zegt Viaene die nog steeds een exisitentiële vraag ziet naar de rol van de cdo. Is een cdo wel écht nodig ? “Mijn pragmatisch antwoord is altijd dat een rol wordt geïntroduceerd op een moment waarop men ziet dat het takenpakket niet of onvoldoende opgenomen wordt. Volgens mij is het lang niet zeker dat een cdo als een aparte rol zal blijven bestaan. We zien nu die discussie, omdat er nood is aan meer ‘digital’. Maar de cio en/of cmo kan het wel opnemen, waardoor de nood aan een aparte cdo misschien weer verdwijnt”, stelt Viaene. Onderzoeksbureau Gartner ziet overigens al een vertraging in de groei van nieuwe cdo’s in bedrijven. Tijd zal het ongetwijfeld uitwijzen.
Het volledige artikel leest u in Data News van 20 november – gratis toegankelijk voor abonnees.
Digital Leadership programma
Hoe kun je de cultuur van het hele bedrijf omgooien en volop inzetten op digitale innovatie ? Die vraag staat centraal in het Digital Leadership programma van Vlerick Business School waar Data News mee de schouders onder zet. Na een succesvolle zomereditie, start op 4 januari een nieuwe 5-daagse wintereditie
Inschrijven kan nog tot 18 december via http://datane.ws/digitalwinter.
U vindt er ook het gedetailleerde programma.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier