Leo Exter
Is jouw sector klaar voor een baanbrekende start-up?
Bij de lancering van een nieuw bedrijfje is timing van cruciaal belang.
Bij de lancering van een nieuw bedrijfje is timing van cruciaal belang.
Twee puntjes zijn belangrijk wanneer we het hebben over timing.
Eerste punt ben jij als persoon.
Ben je wel ECHT klaar om een bedrijf op te starten? Ben je jong genoeg en heb je voldoende uithoudingsvermogen – of oud genoeg om voldoende kennis mee te dragen en over het juiste netwerk te beschikken? Een maand geleden hebben we het al over dit aspect gehad.
Een tweede belangrijk puntje is in hoeverre je sector klaar is voor je bedrijf. Je start-up zal immers crashen en opbranden als je hem lanceert voordat de wereld er klaar voor is. Maar als je timing goed zit… dan kan het snel gaan!
Hoe WEET je of het wel het juiste moment is?
Wel, toevallig heb ik in het verleden gewerkt voor twee bedrijven die het potentieel in zich droegen om door te breken. Voor het ene was de tijd rijp, voor het andere niet. Met andere woorden kon ik vergelijken.
Drie voorwaarden voor een succesvolle onderneming
Ten eerste: kom met iets nieuws. Niet gewoon met een ‘enabler’, maar met een rist technologieën die kunnen leiden tot de creatie van een nieuwe klasse van producten.
Ten tweede: probeer de gewoontes en de attitudes van de eindgebruikers grondig te veranderen. Dan zijn er twee opties: ofwel omarmen ze de nieuwe technologie en het team er achter, ofwel houden ze pas op de plaats.
In elk geval maakt deze combinatie een nieuw businessmodel mogelijk.
Jammer genoeg volstaat dat niet.
Derde stukje van de puzzel: één of meerdere grote klanten, leveranciers of channelpartners moeten bereid zijn en de wil hebben om mee in zee te gaan.
Te vroeg
In 2001-2003 werkte ik voor de Belgische start-up Info2clear. Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord, ook haalde het bedrijf 7 miljoen euro op. Het bedrijf is al tien jaar dood, omdat het veel te vroeg op de markt gekomen is.
Een van de producten waar we aan werkten was DRM (Digital Rights Management) voor eBooks – een technologie waarmee boekuitgevers hun content kunnen beschermen tegen piraterij. DRM werd toen gezien als het cruciale stukje technologie om uitgevers (eindelijk) zover te krijgen dat ze content in digitale vorm gingen aanbieden.
DRM bleek echter niet te volstaan.
Ten eerste was de hardware om te lezen niet geschikt. De eerste toestellen speciaal voor eBooks dateren al van 1998. Met een gewicht van meer dan 650 gram en een ellendige batterijduur waren ze alles behalve een degelijk afgewerkt product.
Ten tweede hadden de eindgebruikers niet genoeg ervaring met het gebruik van mobiele apparaten. In 2002 hadden enkel een paar toegewijde geeks een pda, en er waren er nog minder met een Nokia Communicator, de voorloper van de smartphone.
En drie: zelfs al waren de uitgevers van boeken klaar om hun content elektronisch te verkopen, ze hadden niet echt een kanaal om dit te doen. Er waren wel een paar kleine nicheretailers zoals Fictionwise, maar dat was het dan.
Er was een hele mikmak aan nieuwe technologieën nodig voor de schermen (o.a. e-ink), goedkope en alomtegenwoordige lithium-ion-batterijen en processors die niet veel vermogen hadden, en nog eens een vijftal jaren waarin eindgebruikers pda’s en smartphones uitprobeerden voordat Kindle ‘plots’ met veel furore op het toneel verscheen.
Uiteindelijk was het zelfs niet de technologie die het verschik maakte. De eerste eBook-lezers die al die technologie combineerden, waren al klaar in 2006. Het is Amazon dat de doorslag gegeven heeft. Dankzij zijn onuitputtelijke klantenbestand kon het eindelijk eBooks leveren aan miljoenen lezers.
Resultaat: in 2012 verkocht Amazon meer digitale dan papieren boeken.
Juist goed
GPS-technologie voor wagens bestaat al sinds het midden van de jaren 90. Voor 2.000 euro waren er echter maar bitter weinig chauffeurs die van de technologie konden genieten.
En toen, van de ene dag op de andere, zo lijkt het wel, explodeerde de mobiele navigatiemarkt.
Wie waren de winnaars? Een paar bedrijven die er klaar voor waren en het juiste product op het juiste moment op de markt brachten. Een ervan was de Nederlandse start-up TomTom; een ander bedrijf was Mio, mijn werkgever.
Wat gebeurde er in 2004?
Ten eerste werd er een hele reeks nieuwe technologieën beschikbaar tegen een betaalbare prijs. Pda’s hadden eindelijk genoeg rekenkracht om ook echt bruikbaar te worden voor draagbare navigatie. Er konden nieuwe gps-chips worden ingebouwd in apparaten, en alles was goedkoop genoeg (600 euro) om een nieuw businessmodel mogelijk te maken.
Dankzij de pda’s en de vroege gps-experimenten van Garmin en anderen kregen genoeg consumenten eindelijk vertrouwen in deze nieuwe klasse van apparaten.
En op dat moment lieten TeleAtlas en Navteq – kaartverkopers – de prijzen drastisch zakken.
Het resultaat? Bij Mio zagen we onze omzet groeien van 3.500 naar 300.000 eenheden per kwartaal, en dat op nauwelijks een jaar tijd.
Wauw!
Gezondheidszorg: klaar voor nieuwe bedrijven?
Laten we eens kijken naar één specifieke sector voor een wat recenter voorbeeld.
Volledige technologiesuites die nieuwe businessmodellen mogelijk maken: check.
Nadat de overheid jarenlang tal van eHealth-initiatieven organiseerde en zelfs claimde, zijn het nu de consumententoepassingen die aan belang winnen en interesse opwekken. Kijk maar eens naar deze 10 mogelijkheden voor fysiotherapie en revalidatie met behulp van spelconsoles, tablets en smartphones, en met nieuwe sensoren op maat van de consument.
Aanvaarding door de consument: check.
Hoeveel van je vrienden hebben hun loopsessie of hun fietstocht het voorbije weekend gedeeld op Facebook en op Twitter? Het gaan er niet weinig zijn.
Zijn de klanten en kanaalpartners klaar om de technologie en de consument te volgen?
Misschien nog niet helemaal, maar er zijn al tekenen dat het binnenkort wel het geval gaat zijn.
Grote farmaceutische bedrijven krijgen te maken met een hele washoop aan actuele vraagstukken, en gaan daarvoor steeds nadrukkelijker op zoek naar technische start-ups voor nieuwe oplossingen – vraag het maar aan Mitchell Silva, oprichter van de Belgische start-up Esperity.
Ziekenhuizen en zorginstellingen beginnen te beseffen dat ze de belangrijke instrumenten missen – kijk gewoon eens naar de problemen waar de gezondheidszorg tegenwoordig mee te maken krijgt.
Het aantal investeringen in digitale gezondheidszorg neemt toe – net als het aantal bedrijven dat er uit stapt.
Als je het mij vraagt, zijn de voortekenen behoorlijk duidelijk…
Dus, hoe zit het met jouw sector?
Winnen nieuwe technologieën aan populariteit? Zijn de eindgebruikers bereid om dingen anders te gaan doen? Voel je dat de grote jongens stilaan uitgezongen zijn en zonder opties zitten?
Dan heb je je antwoord al gevonden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier