IT-bedrijven breken lans voor ‘kindvriendelijk’ internet
Bedrijven als Apple, Google, Microsoft, Facebook, Nokia en Samsung maken deel uit van een ‘coalitie’ die als doel heeft om van het internet een veiligere plek te maken voor kinderen.
Bedrijven als Apple, Google, Microsoft, Facebook, Nokia en Samsung maken deel uit van een ‘coalitie’ die als doel heeft om van het internet een veiligere plek te maken voor kinderen.
Dat meldt eurocommissaris voor de Digitale Agenda Neelie Kroes, die aangeeft dat de coalitie er gekomen is na een oproep van haarzelf. Het initiatief omvat 26 grote bedrijven, waaronder internetspelers, telecomoperatoren, contentleveranciers en smartphonefabrikanten.
Ze hebben voor zichzelf 5 grote doelstellingen gesteld. Zo willen ze eenvoudige en robuuste tools bouwen om content te kunnen rapporteren die schadelijk lijkt voor kinderen. Ze willen ook privacy-instellingen voorzien die aangepast zijn aan de leeftijd. Verder moet er een breed gebruikt model voor de classificatie van content komen en een bredere beschikbaarheid van controletools voor ouders. Tenslotte willen ze helpen bij het efficiënter uit de ether halen van content die gerelateerd is aan kindermisbruik.
Voor elk van die doelstellingen hebben de bedrijven in een ‘statement of purpose’ uitgelijnd welke maatregelen al binnen een jaar zouden moeten genomen zijn. De bedoeling is verder te bouwen op eerder vastgelegde sectorovereenkomsten. In de zomer van 2012 zal de coalitie haar eigen inspanningen opnieuw onder de loep nemen en zo nodig hier en daar herzien.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier