IT-incident bij BNP Paribas Fortis: klanten zien geld tweemaal van rekening gaan
Bij BNP Paribas Fortis heeft zich woensdag een IT-incident voorgedaan waardoor een aantal transacties (zo’n zeven procent van het totale volume) dubbel geboekt is. ‘We zijn al begonnen met de rechtzettingen, klanten moeten vooral niets zelf doen, aldus woordvoerster Hilde Junius.
De dubbele boeking deed zich voor bij alle soorten transacties, maar slechts voor een beperkt aantal van het totale volume verrichtingen dat de bank op een dag uitvoert. ‘Het ging om betalingen in winkels, geldafhalingen, overschrijvingen, mensualiteiten voor een persoonlijke leningen, maar bijvoorbeeld ook verrichtingen in het voordeel van de klant’, zegt de woordvoerster.
Die zullen nu allemaal zo snel als mogelijk weer ongedaan gemaakt worden, klinkt het. Er werd hiervoor een prioriteitenlijst opgesteld, de eerste rechtzettingen zijn intussen gebeurd. De bank excuseert zich bij de getroffen klanten voor het ongemak.