IT-infrastructuur Argenta naar Cegeka
Bank- en verzekeringsgroep Argenta heeft Cegeka geselecteerd om haar it-infrastructuur te beheren. Het contract loopt over 3 jaar en is goed voor zo’n 6 miljoen euro per jaar. Het contract kadert in de volledige herziening van de ict-contracten die Argenta in 2010 doorvoerde, legt Joris Van der Auwera uit, die bij Argenta directeur ICT Operations is. “Een belangrijk stuk daarvan waren de contracten rond serverbeheer, die grotendeels in handen waren van EDS (HP) en Getronics. Maar dat was een erg reactieve manier van werken, waarbij uiteindelijk het merendeel van de taken bij Argenta zat.” Die strategie is nu omgegooid. Van der Auwera streeft nu naar een servicegebaseerde aanpak. “Het ‘ownership’ zit zo bij de leverancier.”
Bank- en verzekeringsgroep Argenta heeft Cegeka geselecteerd om haar it-infrastructuur te beheren. Het contract loopt over 3 jaar en is goed voor zo’n 6 miljoen euro per jaar.
Het contract kadert in de volledige herziening van de ict-contracten die Argenta in 2010 doorvoerde, legt Joris Van der Auwera uit, die bij Argenta directeur ICT Operations is. “Een belangrijk stuk daarvan waren de contracten rond serverbeheer, die grotendeels in handen waren van EDS (HP) en Getronics. Maar dat was een erg reactieve manier van werken, waarbij uiteindelijk het merendeel van de taken bij Argenta zat.” Die strategie is nu omgegooid. Van der Auwera streeft nu naar een servicegebaseerde aanpak. “Het ‘ownership’ zit zo bij de leverancier.”
De eindstrijd voor het contract liep tussen HP – sterk gefocust op standaarden en outsourcing – en Cegeka – dat hamert op maatwerk en nabijheid. “Die laatste benadering sluit veel beter aan bij geestesgesteldheid die nu binnen Argenta heerst.” Cegeka was bovendien niet onbekend bij Argenta, want in het verleden werd het it-dienstenbedrijf al geregeld ingeschakeld, onder meer bij ontwikkelprojecten.
De facto is de it-infrastructuur van Argenta nu volledig uitbesteed aan Cegeka. “Onze toepassingen draaien nu op systemen van Cegeka, in hun serverzalen. Welke technologie zij inschakelen, is hun zaak. Wij betalen gewoon voor het daadwerkelijke verbruik (‘pay per use’). We rekenen op hun ervaring om de beschikbaarheid en continuïteit van de systemen te garanderen. En voor onze it’ers is die ‘mindset’ helemaal anders: in plaats van de taken zelf uit te voeren, evolueren wij nu naar service management.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier