‘IT-schuld’ is systemisch risico
De kosten om de wereldwijde onderhoudsachterstand van it-systemen weer weg te werken – kortweg de ‘it-schuld’ – zal dit jaar oplopen tot 500 miljard dollar. Dat berekende analistenkantoor Gartner. Die it-schuld kan binnen dit en vijf jaar oplopen tot 1 biljoen dollar. Maar los van de kosten creëert, aldus de analisten, een dergelijke onderhoudsachterstand ook een ‘systemisch’ risico. Gartner stelt in een nieuw onderzoek dat cio’s de voorbije jaren hun budgetten erg frequent hebben zien krimpen of beperkt hebben moeten houden.
De kosten om de wereldwijde onderhoudsachterstand van it-systemen weer weg te werken – kortweg de ‘it-schuld’ – zal dit jaar oplopen tot 500 miljard dollar. Dat berekende analistenkantoor Gartner. Die it-schuld kan binnen dit en vijf jaar oplopen tot 1 biljoen dollar. Maar los van de kosten creëert, aldus de analisten, een dergelijke onderhoudsachterstand ook een ‘systemisch’ risico.
Gartner stelt in een nieuw onderzoek dat cio’s de voorbije jaren hun budgetten erg frequent hebben zien krimpen of beperkt hebben moeten houden. Veelal kozen ze er dan voor om enerzijds de operationele kwaliteit te bewaren, maar anderzijds hier en daar, op projectbasis, toch nieuwe functionaliteiten voor de business te kunnen voorzien.
“Het leeuwendeel van de budgetbesparing is dus op de kap van het it-onderhoud gebeurd: upgrades die het applicatieportfolio up-to-date en ondersteund houden”, stellen de Gartner-onderzoekers. “Dat hoeft geen probleem te zijn als dat één jaar of zelfs twee jaar gebeurt. Maar jaar na jaar uitgesteld onderhoud zorgt ervoor dat het applicatieportfolio vervaarlijk gedateerd aan het geraken is.”
Daarbovenop komt dat er bij veel cio’s ook een applicatie-inventaris ontbreekt en een gestructureerd reviewproces voor die applicaties. “Dat betekent dat het it-management zich gewoon nooit voldoende rekenschap kan geven van de ware omvang van het probleem.”
Gartner stelt daarom voor om die achterstand te beschouwen als een soort ‘schuld’, die dus ook moet worden afbetaald op een bepaalde termijn. Organisaties moeten zich, zeker in economisch barre tijden, ervoor hoeden dat die it-schuld niet de pan uitswingt. Eén van de manieren om dat te doen is bijvoorbeeld om een jaarrapport over het applicatieportfolio samen te stellen.
Weinig spectaculaire oplossing? Klopt, zo zeggen de analisten, maar de it-onderhoudsachterstand wordt ook nooit in één spectaculaire inspanning aangepakt. “Er zijn altijd wel meer dringende problemen waarmee de business zich moet bezighouden. Doch, op termijn zal de aanhoudende informatie over het probleem bij het managementteam een attitudewijziging teweeg brengen, zodat er tenminste al een wil zal zijn om de it-schuld aan te pakken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier