It-uitgaven in luchtvaart op laag pitje
Luchtvaartmaatschappijen geven dit jaar het minst uit aan ict sinds 2002, net na de aanslagen van 9/11. Dat blijkt uit cijfers van ict-dienstenleverancier voor de luchtvaart SITA.
Luchtvaartmaatschappijen geven dit jaar het minst uit aan ict sinds 2002, net na de aanslagen van 9/11. Dat blijkt uit cijfers van ict-dienstenleverancier voor de luchtvaart SITA.
SITA is eigendom van 550 luchtvaartgerelateerde bedrijven en levert die eigenaars ict-diensten. De organisatie bevroeg 116 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd over de ict-uitgaven voor dit jaar.
Zwakjes, zo blijkt daaruit. Ict bedraagt gemiddeld slechts 1,7 procent van de omzet dit jaar, het laagste niveau sinds 2002, toen het trauma van de aanslagen van 9/11 nog nasmeulde. Het is ook de eerste keer sinds toen dat de ict-uitgaven jaar-op-jaar achteruit gaan.
Anderzijds, zo valt te lezen in The Wall Street Journal, is er wel een trend naar meer selfservice-mogelijkheden voor reizigers. Zo biedt 60 procent van de luchtvaartmaatschappijen al online check-in aan en zegt 92 procent dat binnen de 3 jaar te zullen doen. Ook diensten op mobiele telefoons groeien. 38 procent van de luchtvaartmaatschappijen heeft al een dienst om meldingen over de vluchtstatus via sms door te geven.
Iets voor later dit jaar, maar in dezelfde categorie, is de selfservicekiosk om je bagage te traceren. Daarmee zou je gewoon de barcode van je bagageticket moeten scannen om de locatie te achterhalen. Het proces om een verloren stuk bagage aan te geven, zou dan voortaan 2 minuten in beslag nemen, tegenover 45 minuten op de traditionele manier.
In het laatste nummer voor de zomer publiceerde Data News een volledig dossier over ict in de luchtvaart.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier