JD Edwards verzet de bakens
JD EDwards presenteert een nieuw management, een ERP/CRM/SCM-aanbod dat geïntegreerd wordt en een hernieuwde focus op de middelgrote ondernemingen.
Met deze ingrepen hoopt het softwarehuis uit Denver weer met winst aan te knopen en zich op te werpen als een geloofwaardig alternatief voor SAP in Europa. JD Edwards worstelt met een dubbel imago. Aan de ene kant dat van een solied bedrijf dat dit jaar met veel luister zijn 25ste verjaardag gevierd heeft maar ook dat van een IT-leverancier die jongste jaren wat aangemodderd heeft. Met name bij het nemen van de Internetbocht opeenvolgende CEOs, moeilijkheden om door te breken in sommige Europese landen, tactische fouten (met name op het gebied van CRM), te eenzijdig AS/400-imago, enz. Maar het grootste probleem van JD Edwards is tegelijk zijn grootste kans 60% van het klantenbestand is nog altijd trouw aan WorldSoftware, het aloude ERP-pakket van JD Edwards dat op AS/400 draait. Zo tevreden zijn ze dat ze niet inzien waarom ze zouden migreren naar OneWorld, het multiplatform-ERP dat in 1998 werd gelanceerd en nu ook in Internetversie bestaat. Bovendien zou OneWorld volgens sommige gebruikers (nog) niet de stabiliteitsgaranties van WorldSoftware bieden. JD Edwards 5Om het productaanbod doorzichtiger te maken is JD Edwards 5 gelanceerd, een modulair framework dat alle modules voor ERP, CRM en supply chain groepeert. De naam OneWorld verdwijnt. Op de gebruikersconferentie zorgde de nieuwe CEO Robert Dutkowky toch voor een verrassing met de mededeling dat JD Edwards de komende twee jaar meer softwareproducten gaat ontwikkelen dan al wat het tot dusver ontwikkeld heeft. Hij verwees daarbij onder meer naar een versterkte verticalisering van het aanbod, investeringen in supplier relationship management (SRM) en op te vullen leemtes in het CRM-aanbod (o.a. klantenservice).De integratie troef Ongetwijfeld de meest strategische ontwikkelingen hebben betrekking op de integratietechnologien van JD Edwards, die gestalte krijgen in XPI. Met deze middleware is het bedrijf naar eigen zeggen klaar om mee op de trein van de webservices te stappen. Het gaat hier zowel om de integratie van JD Edwards met andere producten (wanneer de extended enterprise een feit zal zijn), maar ook en vooral om de voltooiing van de interne integratie. Over een jaar zou de integratie van de verschillende historische modules en die welke afkomstig zijn van overnames moeten zijn afgerond. Een belangrijk punt, gelet op de bestaande klantenbasis van JD Edwards, is dat XPI de trouwe WorldSoftware-klanten mee laat profiteren van nieuwe CRM- of APS-modules (advanced planning scheduling). XPI maakt nu reeds de integratie van APS met WorldSoftware mogelijk en CRM volgt in juli. Volgens Serge Wynen, analist bij eMetaprise Research, heeft JD Edwards een kleine voorsprong genomen op het gebied van gentegreerde frameworks Hun troef blijft de flexibiliteit binnen hun aanbod en naar hun partners toe. Hoedanookheeft JD Edwards het potentieel om een geloofwaardig alternatief te zijn voor SAP in de mid-market en om te concurreren met Intentia en Navision. De grootste uitdaging bestaat er nu in om partners te vinden met sectorgebonden knowhow.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier