Karen Boers
Kan de tricolore gekte overslaan naar het start-up wereldje?
Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe het land de driekleur opvoert terwijl we op politiek vlak nog nooit zo verscheurd zijn geweest. Mijn eigen dochters – waarvan de meeste nog nooit een voetbal van dichtbij hadden bestudeerd – staan plots te joelen en onze zoon zit nooit meer verlegen om een sparring-partner.
Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe het land de driekleur opvoert terwijl we op politiek vlak nog nooit zo verscheurd zijn geweest. Mijn eigen dochters – waarvan de meeste nog nooit een voetbal van dichtbij hadden bestudeerd – staan plots te joelen en onze zoon zit nooit meer verlegen om een sparring-partner.
Het toont maar wat een paar ‘local heroes’ kunnen betekenen voor gelijk welke discipline of industrie. Misschien iets om in acht te nemen als we onze economie echt een nieuwe motor willen geven?
Start-ups zijn de zuurstof van de kenniseconomie – daar lijkt iedereen het wel over eens. Hoe je er echter voor kan zorgen dat er veel nieuwe kennisgebaseerde en schaalbare bedrijven ontstaan, en hoe je die ook optimaal overlevingskansen en groeimogelijkheden kan bieden, daar lopen de meningen dan weer stevig over uiteen.
In wezen is dit vraagstuk niet zo verschillend van hoe de voetbalwereld al decennialang probeert om nog eens een kampioensploeg op de mat te zetten. De Rode Duivels zaten immers al sinds de gouden generatie van de jaren ’80 – de glazen met de koppen van Grün, Preudhomme, Ceulemans en co sieren nog steeds onze tafel – in een neergaande spiraal.
Het succes van vandaag komt dan ook niet uit de lucht gevallen. Er is al die tijd gebouwd aan de jeugdwerking op alle niveaus, om terug meer kinderen op jonge leeftijd naar de grasmat te wenken en hen het plezier van het spel mee te geven. De meest getalenteerde onder hen komen steeds jonger bij de beste clubs van het land terecht, waar ze goed omkaderd worden, sportief en als mens.
Meer en meer van die jongens werden ook opgemerkt door buitenlandse clubs, en krijgen daar speelkansen op het allerhoogste niveau. Wat hen toelaat om terug te keren naar België – naar de nationale ploeg en naar onze eigen clubs – en hun ervaring te delen met de generatiegenoten. En het is overduidelijk ook geen toeval dat de beste spelers die ons land ooit gekend heeft zich vaak ontpoppen tot steengoede trainers – naast hun techniek beschikken ze ook over spelinzicht, mensenkennis en leiderschap.
Met een trainer die de ego’s opzij durft te schuiven, een ethos van hard werken promoot en die de ploeg boven het individu plaatst, zijn die talenten ineens omgesmeed tot een hechte ploeg. Een ploeg die inspireert en die vele mannen, vrouwen en kinderen tot de grootste zottigheid aanzet en de driekleur hoog in de masten laat zwaaien. Deze tricolore generatie zal ongetwijfeld een nieuwe golf van jong, enthousiast talent op de been brengen – dat steeds luider en nadrukkelijk zal worden aangemoedigd en steeds gemakkelijker wordt opgemerkt. Een domino-effect heet zoiets.
In wezen zie je nu al hetzelfde gebeuren in het Belgische start-up landschap. Een aantal ervaren ondernemers heeft een nieuwe generatie geïnspireerd – die slaat nu z’n vleugels uit en boekt de eerste successen. We moeten deze ondernemers en de velen die nog zullen volgen goed omkaderen, vleugels geven en de wereld laten voelen dat we trots op hen zijn.
De huidige succesgeneratie moet nu ook een echte ‘ploeg’ worden – een groep van rolmodellen die de boodschap uitdraagt dat ondernemen als Belg in de wereld wel degelijk kan en hard maar plezant is.
Laat de ervaren ondernemers hun vleugels uitspreiden over de jongere generaties en hen tonen hoe het moet. Laten we hen alsjeblieft niet te veel pamperen maar een kader geven waarin ze hard kunnen werken, dag in dag uit, elk volgens zijn talent – met coaches die weten waar ze het over hebben. Laat ons kansen creëren zodat ze aan nieuwe, sterkere competities kunnen deelnemen – het pad voor hen effenen naar de wereldtop.
Laat ze erin slagen onze tricolore trots te raken, zodat groot en klein hun foto’s onder de neus te duwen van iedereen die het maar zien wil, onze journalisten ‘hero verhalen’ laten schrijven en nóg een brede generatie van ondernemers vol goesting te doen opstaan, die onze provinciale, nationale en ‘Champions League’-rangen kunnen vullen!
Neen, ik ben geen nationalist, maar als je kwaliteit wil kweken heb je wel een beetje kritische massa nodig. En als je wereldberoemd wil worden, buit je best je sterkste merken uit in plaats van er twintig in de markt te zetten…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier