Koppelverkoop stimuleert datagebruik
Koppelverkoop mag weldra in België. Eindelijk zeg, zowat alle andere landen hebben het al tien jaar toegelaten. In al onze buurlanden kan je al langer een gsm-toestel zo goed als gratis op de kop tikken als je een abonnement van minstens een jaar neemt. Onze gsm-operatoren staan niet te springen om koppelverkoop te introduceren. En ze hebben ongelijk.
Koppelverkoop mag weldra in België. Eindelijk zeg, zowat alle andere landen hebben het al tien jaar toegelaten. In al onze buurlanden kan je al langer een gsm-toestel zo goed als gratis op de kop tikken als je een abonnement van minstens een jaar neemt. Onze gsm-operatoren staan niet te springen om koppelverkoop te introduceren. En ze hebben ongelijk.
Het heeft Proximus, Mobistar en Base toegelaten om de meest winstgevende gsm-operatoren ter wereld te zijn. Ze moeten de toestellen immers niet subsidiëren waardoor de ‘acquisition cost’, de investering om een abonnee binnen te halen, veel minder groot is. Zij zien hun marge op de belminuten echter fors slinken zodat ze dringend andere inkomstenbronnen moeten aanspreken.
En kijk, mobiele data, we spreken en schrijven er ook al een decennium over – tien jaar geleden werden de eerste 3G-licenties uitgereikt – zou wel eens die motor kunnen zijn. Wie een smartphone voor een prikje kan kopen, zal ook snel gebruik maken van de webtoepassingen. En Test Aankoop mag dan nog beweren dat de investering op het einde van de rit hetzelfde is (vaak duurder abonnement), je hebt toch maar een leuk en cool toestel in de hand.
En het is toch niet te geloven zeg. Je rijdt 100 km naar het Zuiden en even over de Franse grens krijg je de nieuwe [iPhone 3Gs bij Orange (de moedermaatschappij van Mobistar) voor 149 euro].
Of je rijdt 100 km naar het noorden en [even over de Nederlandse grens krijg je de nieuwe iPhone zelfs bijna gratis].
Voor het goedkoopste abonnement krijg je de 3Gs voor net geen 100 euro. In ons land betaal je er verdekke bijna 600 euro voor. De’oudere’ iPhone krijg je bij onze noorderburen zelfs voor nog geen 30 euro.
Ik voorspel dat koppelverkoop voor een enorme boost zal zorgen, niet alleen voor de verkoop van de toestellen, maar ook voor de dus iets duurdere abonnementen én vooral mobiele datatoepassingen: opvragen van websites, Netlog, Facebook, het weer, files, grappige YouTube-filmpjes en dies meer. Eindelijk komen mobiele data dan van de grond.
De operatoren hebben er dus alle belang bij om zo snel mogelijk van start te gaan met koppelverkoop. Wat houdt hen dan nog tegen? De schrik voor een enorm verloop (‘churn’ in het jargon) van hun klanten. Uit een kleine poll op onze website blijkt dat bijna vier op tien gebruikers bereid zijn om te veranderen van operator als ze een goedkoop toestel op de kop kunnen tikken via koppelverkoop. Ze zullen dus enorme ‘retention’-programma’s moeten opzetten om hun klanten in hun eigen fuik te houden. En eens er één van de drie operatoren mee van start gaat, moeten de anderen ongetwijfeld volgen. Benieuwd hoe lang ze het nog zullen kunnen tegenhouden. Nog voor de eindejaarskoopjes is het van dattem. Zeker weten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier