Leerplatform Bingel kampt met capaciteitsproblemen
Het online leerplatform Bingel van uitgeverij Van In kreunt onder het eigen succes. 280.000 leerlingen kunnen hun oefeningen op piekmomenten maar moeilijk maken. De uitgeverij werkt aan een oplossing.
Het online leerplatform Bingel kampt met stabiliteitsproblemen. Vooral op piekmomenten durven de servers in het rood gaan, waardoor gebruikers – leerlingen of leerkrachten – maar moeilijk kunnen inloggen of met de nodige vertragingen moeten rekening houden.
Bij de start van het nieuwe schooljaar pakte uitgeverij Van In nog uit met een volledig vernieuwde versie van Bingel. Zo is het platform nu niet alleen grafisch verbeterd, maar beschikken leerkrachten ook over extra hulpmiddelen om leerlingen individueel op te volgen. Bovendien is het platform nu ook beschikbaar op tablet, zodat Bingel zowel in de scholen zelf als thuis volop gebruikt kan worden.
Op piekmomenten loopt de servercapaciteit echter vol, met de nodige stabiliteitsproblemen tot gevolg. Op zo’n momenten slagen leerlingen er dan niet in om hun oefeningen te maken, of kunnen leerkrachten de prestaties van de leerlingen niet meer opvolgen
Uitgeverij Van In is zich terdege bewust van de problemen. Scholen die om hulp vragen, krijgen te horen dat er met prioriteit gewerkt wordt aan een oplossing. Zo zouden er al flink wat servers bijgeplaatst zijn. Als reden schuift de uitgeverij het sterk toegenomen aantal gebruikers naar voor. Bijna 80 procent van alle lagere scholen maakt ondertussen gebruik van Bingel. 7 op de 10 leerlingen in het lager onderwijs, oftewel 280.000 leerlingen, maken zowel op school als thuis oefeningen op het leerplatform.
@referik De combinatie van meer bingelaars en vroeger in het schooljaar doen onze servers soms in het rood gaan. #willfixstability #bingel
— Uitgeverij Van In (@UitgeverijVanIn) October 6, 2014
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Winfried Mortelmans, managing director van uitgeverij Van In, benadrukt dat slechts een beperkt percentage van de gebruikers problemen ondervindt tijdens die piekperiodes. “Maar 5% is zeker teveel voor ons. We streven naar 100% tevreden gebruikers en stellen alles in het werk om de problemen snel op te lossen”, zegt Mortelmans.
“We hebben al extra servers bijgeplaatst, maar dat is slechts een deel van de oplossing. Onze nieuwe versie draait niet meer in flash, maar in html5 en dat heeft consequenties. We merken nu dat we ook aan onze architectuur moeten sleutelen”, aldus de managing director.
Of die piek door extra gebruikers niet kon voorspeld worden, willen we nog weten?
“Het gebruik van tablet is hoger dan we aanvankelijk ingeschat hebben”, erkent Mortelmans die de schuld ook niet naar het externe hostingbedrijf wil doorschuiven. “Maar we maken ons sterk dat we de problemen op korte termijn zullen oplossen. Zeker deze maand moet dat gebeurd zijn”, klinkt het.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier