LETTERLIJK: de panne van Tax-on-web
Ict operations manager Frank Baelus van de FOD Financiën geeft een woordje uitleg over de panne van Tax-on-web van eerder deze week.
Ict operations manager Frank Baelus van de FOD Financiën geeft een woordje uitleg over de panne van Tax-on-web van eerder deze week.
“Het incident werd veroorzaakt door een defecte switchpoort in de backbone van het storage area netwerk, op een ISL tussen een edge switch en de centrale directors in één van de SAN switched fabrics. Het signaal was “flapping” met een link die soms wel en soms geen signaal gaf waardoor de disk access tijden op één van de databaseservers (die met één HBA op de betrokken switch geconnecteerd is) op sommige momenten veel langer was dan normaal. Dat had onder meer impact op de trafiek tussen de 2 datacenters.
De defecte link is eerst verwijderd door de switchpoort te deactiveren en nadien hersteld door gebruik van een andere kabel en een andere poort. Alle verbindingen in het SAN zijn redundant uitgevoerd, maar op de momenten dat het signaal correct was, werd de defecte link steeds opnieuw gebruikt. De monitoringsystemen hebben het defect correct gedetecteerd, maar doordat de service “flapping” was werden de alarms steeds acknowledged op het moment dat de link weer tijdelijk terug operationeel was. De oorzaak was dus moeilijk te vinden…
De Tax-on-web-applicatie is blijven draaien, maar op bepaalde tijdstippen hebben gebruikers hun connectie verloren op het systeem. Ook werden op bepaalde momenten sterk vertraagde responstijden vastgesteld. Door de vertraagde responstijden van de databaseserver hebben we ook saturatie van de application server threads gehad. Dit heeft zonder twijfel een impact gehad voor de gebruikers van Tax-on-web.
Rond 17u30 was het probleem gediagnosticeerd en kon de applicatie opnieuw met normale responstijden werken zodat de burgers zonder storingen ‘s avonds hun aangifte van de personenbelasting via Tax-on-web hebben kunnen invullen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier