Longread: Zijn we nog tevreden over onze outsourcers?
It-outsourcing zit nog altijd in de lift, ondanks de opkomst van de cloud en van fenomenen als ‘insourcing’ en ‘captive’. Ook opvallend : in toenemende mate is het niet langer alleen it die beslist over een outsourcingdeal. De business krijgt een vinger in de pap.
De ‘IT Outsourcing Study BeLux 2016’ van Whitelane Research en Vlerick Business School laat er geen twijfel over bestaan: 86 procent van de ondervraagden (meer dan 90 procent van de it-outsourcingmarkt) geeft aan evenveel of zelfs meer te willen uitbesteden, een groei met 5 procent tegenover vorig jaar.
De markt groeit nog altijd, maar wel om andere redenen dan vroeger.
“De markt groeit inderdaad nog altijd, maar wel om andere redenen dan vroeger”, zegt Jef Loos, head sourcing Europe bij Whitelane, “Kosten besparen blijft belangrijk maar sommige bedrijven zitten al aan het maximum van hun kostenreductie. Enkelen hebben 90 procent uitbesteed, waarvan 80 procent offshore. We zien nu dat er gezocht wordt hoe outsourcing de revenue kan laten groeien, door nieuwe technologieën of transformaties.”
Digitale transformatie
Jipson Mathew, country head van TATA Consultancy Services Belgium (TCS), sluit zich daar bij aan: “Kosten besparen is niet langer de belangrijkste drijfveer om te outsourcen. Bedrijven zijn vandaag vooral op zoek naar een betrouwbare partner om hen te begeleiden op het pad van de digitale transformatie, iemand die hen helpt wegwijs te worden in een businesslandschap dat ontwricht wordt door digitale innovaties. Infrastructuuroutsourcing blijft natuurlijk een belangrijk element in elk plan, maar het is maar één aspect meer van een veel groter plaatje.”
De speler die je kiest, is uiteindelijk minder belangrijk. Steek vooral je inspanningen in goede governance.
Zijn stelling wordt bevestigd in een recente studie van CBI, de Confederation of British Industry, de tegenhanger van ons VBO, zeg maar. In ‘Outsourcing in Europe’ wordt gesteld dat bedrijven die willen outsourcen veeleisender zijn geworden op het vlak van kwaliteit, communicatie, technische expertise, ervaring en certificatie. Zij willen dat hun outsourcingleveranciers meer als businesspartners optreden. Ze moeten de business van de klant kennen en voor innovatie zorgen. Met andere woorden : ze moeten echte toegevoegde waarde brengen. “Dat is ook mijn advies naar klanten toe”, zegt Jef Loos, “De speler die je kiest, is uiteindelijk minder belangrijk. Steek vooral je inspanningen in goede governance.”
Global…
De markt is wel aanzienlijk volwassener geworden op het vlak van outsourcing, gaat Loos verder, sommige bedrijven zitten al in hun vierde outsourcingcyclus, dus zij weten wat zij mogen verwachten. “De meest mature markt in Europa is Engeland, gevolgd door Scandinavië en de Benelux. In mindere mate de Duitse, Franse en Spaanse markt. Dat heeft veel te maken met de taal, want de grote Indiase bedrijven doen alles in het Engels.
Maar in India zijn niet alleen Indiase bedrijven actief, ook een IBM, Capgemini of Accenture zitten daar met offshore. Dat is de ‘global sourcing’, alleen door onshore mensen te vervangen door offshore, kunnen outsourcers hier concurrentieel blijven. Offshore zou kunnen verminderen door agile computing, om je mensen dichter bij de klant, bij de business te hebben. En ook door de automatisering: vroeger was een datacenter arbeidsintensief, maar nu gaat die arbeidskost dalen in het totale plaatje. Als 80 procent van je kosten kapitaalkosten zijn, dan heeft het geen belang of die mainframe hier of in India staat.”
…En selective sourcing
Uit de studie van Whitelane blijkt in elk geval dat zo’n 90 procent van de Belgische bedrijven tevreden is over het outsourcingwerk van de leveranciers. “In België is vooral Cegeka aan een sterke opmars bezig”, zegt Jef Loos, “We hebben hier niet veel grote bedrijven meer, dus de groei komt voornamelijk van de middelgrote, met it-budgetten tussen 5 en 20 miljoen euro.
De meeste outsourcingdeals in België zitten tussen 1 en 5 miljoen euro per jaar.
En wie bespeelt die markt? Vooral Cegeka en in mindere mate ook Atos. De meeste outsourcingdeals in België zitten tussen 1 en 5 miljoen euro per jaar. Eén feit is zeker : de tijd van de mega-outsourcingdeals is zo goed als definitief voorbij in Europa. De meeste contracten worden nu opgesplitst over meerdere leveranciers : selective sourcing. En dat is een goed idee. Vroeger had een bedrijf te weinig skills en gaf men er de voorkeur aan slechts één leverancier te managen, maar nu kan de klant een soort integrator spelen en drie-vier leveranciers beheren.”
Slank en lokaal
Van de Europese spelers staat Accenture er volgens Loos het beste voor : “Ze focussen weinig op infrastructuur, trekken altijd uitstekende mensen aan, hebben een sterk management en een vrij slanke structuur. Net zoals TCS trouwens, ook bij hen vind je niet veel managerniveaus – wat zich ook vertaalt in betere nettomarges.”
TCS heeft wel begrepen dat het daarenboven ook een lokale vertegenwoordiging moet hebben, beklemtoont Jipson Mathew : “De voorbije jaren hebben we daarom flink geïnvesteerd in mensen en infrastructuur hier ter plaatse. In 2013 hebben we Alti overgenomen, de Franse it-serviceleverancier die een sterke positie heeft in Frankrijk, Zwitserland en België. Daardoor hebben we onze globale capaciteiten kunnen integreren met bijkomende lokale skills en knowhow. Onze Europese activiteiten zijn momenteel al goed voor 27 procent van onze wereldwijde omzet van 16,5 miljard dollar.”
In en out
Jef Loos ziet nog een ander fenomeen: “Ja, er is nog altijd groei in outsourcing, maar er is ook insourcing (waarbij bedrijven diensten intern houden, nvdr.). Bij 8 op 10 bedrijven neemt outsourcing nog toe, maar er zijn er ook die insourcen. Soms zijn dat mature bedrijven zoals een WABCO dat heel veel outsourcing gedaan heeft maar nu zijn eigen captive (een dochterbedrijfje dat de dienst levert, in plaats van een derde partij, nvdr.) wilt opzetten. Zij willen nog meer kosten besparen en de marge van de vendor meenemen. Eigenlijk moet elk bedrijf elk jaar zijn sourcing kritisch bekijken en eventueel sommige processen insourcen. Ik denk aan helpdesks waar men niet altijd heel tevreden over is. Ook de integratie tussen het nieuwe fenomeen, de cloud, en de klassieke it-architectuur kan je beter zelf in de hand houden.”
Business boven
En dan is er nog die duidelijke tendens die zowel TCS als Jef Loos aankaarten: outsourcing waar de businessmensen het hoge woord voeren.
“Tien jaar geleden waren de gesprekspartners van de leveranciers bij de bedrijven voor 95 procent it’ers, cio’s. Vandaag zijn al één derde businessmensen en het gaat naar 50/50. Er zullen dus veel meer outsourcingbeslissingen genomen worden door de business.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier