Luistercijfers DAB+ radio opnieuw gestegen dit jaar
Digitaal radio luisteren zit de laatste jaren in de lift. Zowat 41 procent van het totale luistervolume radio is nu digitaal: 19 procent luistert via DAB+, 14 procent via het internet, 6 procent via digitale tv en 2 procent via de kabel. Ook in de auto wint digitale radio aan populariteit, blijkt uit onderzoek van Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid.
Het Digital Audio Broadcast-systeem ontstond als alternatief voor het klassieke FM-radiosignaal. DAB heeft verschillende voordelen, zoals een groter zenderaanbod, goede ontvangst en een betere (want digitale) geluidskwaliteit. Daarnaast zijn de kanalen vaak aan een bepaald genre of thema gelinkt en kunnen luisteraars gericht hun favoriete zender opzetten.
‘Doelgroepprojecten zeker levensvatbaar’
Omroepen spelen handig in op de behoeftes van de luisteraars. Zo lanceerde de VRT onlangs StuBru De Tijdloze, een zender naar het gelijknamige radioprogramma. Bij DPG Media ontstond twee jaar geleden dan weer rockzender Willy. ‘Het succes van Willy bewijst dat projecten met een duidelijke doelgroep in het digitale radiolandschap zeker levensvatbaar zijn’, zegt Dirk Lodewyckx van DPG Media. Mediahuis Radio breidde haar aanbod uit met verschillende Nostalgie-zenders en jongerenradio NRJ.
De Vlaamse regering neemt verschillende maaregelen om de FM-afschakeling te versnellen, bijvoorbeeld met een digitaal frequentieplan voor de uitrol van lokale DAB+ projecten. Tijdens de Week van de Digitale Radio (15-21 november) wordt het eigentijdse medium extra in de kijker gezet.