M2M: kleine marges, groot volume
De machine-to-machine markt wordt een grote toekomst …
De machine-to-machine markt wordt een grote toekomst toegedicht, maar de marges zijn klein. Efficiëntie en een globale aanpak zijn cruciaal, zo bleek op het m2m-event van Mobistar in Brussel.
Europa wordt de grootste markt voor m2m-communicatie, tegen 2020 goed voor 3,5 miljard toestellen en een omzet van 215 miljard euro. Dat vertelde consultant Matt Hatton van Machina Research. Geen wonder dat er zoveel belangstelling voor is. Er daagden 500 toehoorders op het m2m-event op, waarvan 150 klanten zoals SITA, Nespresso en Atlas Copco. Voor Mobistar, dat het competentiecentrum is van de Orange groep, dus erg belangrijk. “Vandaag is 10 procent van al onze sim-kaarten voor m2m-toepassingen. Ze zorgen voor 75 procent van alle connecties,” aldus b2b-verantwoordelijke Stéphane Baudouin. Mobistar telde eind juni 450.000 m2m-kaarten. Maar, zo waarschuwde Matt Hatton, “Telco’s zullen niet alleen efficiënt moeten zijn (de gemiddelde opbrengst per m2m-kaart is 1 tot 2 euro per maand), ze zullen ook met partners in zee moeten gaan en een wereldwijde aanwezigheid moeten hebben. Klanten willen immers ook steeds meer een globale leverancier.”
Daarvoor heeft France Telecom-Orange zich vorig jaar met Deutsche Telekom verenigd in de Global M2M Association die afgelopen zomer vervoegd werd door TeliaSonera, de Zweeds-Finse telecomoperator. De alliantie wil zich echter openen voor andere telco’s, maar ook voor andere spelers. “Het gaat niet alleen om roamingovereenkomsten, we willen ook certificaten voor m2M-modules,” zegt Hans Dahlberg van TeliaSonera. “Het grote probleem is immers het gebrek aan standaarden,” gaf een topman van Qualcomm Life toe: “We moeten m2m ‘Kindle-iseren’, zo gebruiksvriendelijk maken als de Kindle van Amazon.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier