Media-innovatieweek moet studenten voorbereiden op de gedigitaliseerde arbeidsmarkt
De Universiteit Gent heeft deze week de aftrap gegeven van Media-innovatieweek, een reeks lezingen en workshops om studenten voor te bereiden op de gedigitaliseerde arbeidsmarkt.
De Media-innovatieweek begint met Digital Employment Day, een dag in het teken van tewerkstelling in de 21ste eeuw. “Men heeft schrik van de vierde industriële revolutie: digitalisering, artificiële intelligentie en big data”, zegt minister van Digitale agenda Alexander De Croo, één van de sprekers. “Dat vind ik fout. Er zullen nieuwe jobs komen, die fysiek minder zwaar zijn en intellectueel uitdagender.”
De universiteit slaat voor het evenement de handen in elkaar met technologiereus Samsung. “We willen jongeren sensibiliseren over de nood aan nieuwe vaardigheden”, aldus Michiel Dijkman van Samsung Benelux. “In totaal willen we 400.000 Europese jongeren bereiken. Zo zijn we ook bezig met een pilootproject om in het middelbaar onderwijs leerkrachten digitaal bij te scholen.” Samsung stelt dat 90 procent van alle jobs tegen 2020 digitale talenten zullen vereisen. Uit cijfers blijkt dat slechts een derde van de Europese studenten als digitaal vaardig kan worden beschouwd.
De universiteit is tevreden met de samenwerking. “Als we studenten willen voorbereiden op de toekomst is het een absolute noodzaak om met bedrijven als Samsung samen te werken”, klinkt het. “Deze bedrijven hebben een blik op de wereld die wij, academici, niet hebben. Voor Samsung is het voordeel dan weer dat ze uitmuntende studenten ontmoeten.”