Meer klanten, minder omzet voor KPN België
Hoewel KPN Group Belgium (Base) 7,7 procent meer klanten optekende in het tweede kwartaal, daalde de gemiddelde omzet per klant met liefst 12,5 procent.
Hoewel KPN Group Belgium (Base) 7,7 procent meer klanten optekende in het tweede kwartaal, daalde de gemiddelde omzet per klant met liefst 12,5 procent.
De omzet van KPN in België daalde in het tweede kwartaal met 3,5 procent tot 194 miljoen euro. Volgens het bedrijf verdient het dit kwartaal 21 miljoen euro minder in België door de van overheidswege opgelegde tariefdalingen. De EBITDA daalde, evenzeer door de wetwijzigingen en door de vrijmaking van een provisie van 11 miljoen euro, met 21 procent.
De klantenaangroei bij KPN België blijft niettemin gezond. Het bedrijf tekende in België 7,7 procent meer klanten op, waardoor het er nu 3,9 miljoen in huis heeft. De gemiddelde omzet per gebruiker daalde echter van 17 euro per maand tot 14 euro per maand (-12,5%).
Veranderende markt Ook het moederbedrijf KPN tekende in het tweede kwartaal 11 procent minder winst op. De omzet zakte met 2 procent tot 3,29 miljard euro. En hoewel ook daar bijna gewoontegetrouw het plaatje gedraaid wordt van de impact van de tariefdalingen, wordt de analyse deze keer ook verder opengetrokken naar de veranderende marktomstandigheden. “Steeds meer klanten maken gebruik van social media en mobiele ‘apps’ om te communiceren wat leidt tot een daling van het ‘traditionele’ sms-en mobiel belverkeer”, klinkt het. KPN zegt daarop meer te willen inspelen met nieuwe abonnementsvormen die zijn opgebouwd rond mobiele data “en die zodoende beter inspelen op deze trend”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier