Meer werk voor de Privacycommissie door datalek NMBS en NSA-affaire

De Privacycommissie heeft vorig jaar 3.532 nieuwe dossiers geopend. Dat is een stijging met 21,96 procent in vergelijking met 2012, toen er 2.896 dossiers behandeld werden.

De Privacycommissie heeft vorig jaar 3.532 nieuwe dossiers geopend; een stijging met 21,96 procent in vergelijking met 2012, toen er 2.896 dossiers behandeld werden. Dat blijkt uit het jaarverslag van de commissie.

De toename is duidelijk groter dan de voorbije jaren, want toen was er telkens een stijging met slechts enkele tientallen dossiers per jaar.

Nochtans is de opvallende stijging van 2013 grotendeels terug te brengen tot één enkele gebeurtenis, namelijk het grote datalek bij de NMBS die rond de jaarwisseling tussen 2012 en 2013 aan het licht kwam.

“Daarover hebben we zeer veel klachten ontvangen, wat het cijfer wel een beetje vertekent”, geeft Eva Wiertz, woordvoerster van de Privacycommissie aan.

Maar ook het toegenomen bewustzijn als gevolg van de onthullingen van de Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden speelt een rol. “We merken dat er een groter bewustzijn is bij de mensen door enkele actuele gebeurtenissen, zoals de onthullingen over de spionageactiviteiten van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA”, aldus Wiertz. “We hebben altijd wel een geleidelijke stijging van het aantal dossiers gezien, en die trend zal nu zeker niet meer worden omgekeerd.”

Privacy zet formulieren online om datalekken te melden

De Privacycommissie heeft voorts formulieren op zijn website gezet waardoor bedrijven eenvoudiger een gegevenslek kunnen melden. Er zijn zowel formulieren voor de telecombedrijven, die wettelijk verplicht zijn een datalek te melden, als voor de andere ondernemingen, bij wie die verplichting voorlopig nog niet geldt. Op die manier hoopt de Privacycommissie de impact van de lekken beter in te kunnen schatten, zo blijkt uit een mededeling van de commissie.

Telecombedrijven zijn verplicht om lekken van persoonsgegevens binnen de 24 uur na de vaststelling te melden bij de Privacycommissie en bij telecomtoezichthouder BIPT. Om die melding eenvoudig te laten verlopen, heeft de Privacycommissie vorige week al een meldingsformulier op haar website gepubliceerd. De bedoeling is dat op die manier accurater aan de commissie wordt aangegeven om welke gegevens het gaat, hoeveel gegevens gelekt zijn en wat de gevolgen van het lek kunnen zijn voor de betrokken personen.

Nu heeft de Privacycommissie ook een meldingsformulier online gezet voor de andere bedrijven die met een datalek te kampen hebben. Daarop moet dezelfde informatie worden ingegeven, maar de meldingstermijn wordt wel verschoven tot maximaal 48 uur.

Nochtans zijn bedrijven die niet tot de telecomsector behoren – zoals bijvoorbeeld de NMBS, die begin 2013 een groot datalek meldde – voorlopig nog niet verplicht een dergelijke melding te doen. “Maar we zien wel dat bedrijven in die situatie steeds vaker naar ons toekomen”, aldus Eva Wiertz, woordvoerster van de Privacycommissie. “En het lijkt ons sowieso beter als die lekken bij ons gemeld worden, want het bedrijf kan die omvang niet altijd inschatten.” (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content