Met dit soort berichten beïnvloedden Russische actoren Amerikaanse presidentsverkiezingen
Op de tweede dag van de hoorzitting in de Senaat van technologiebedrijven Facebook, Twitter en Alphabet kwamen enkele voorbeelden van valse sociale media-berichten, betaald door Rusland, naar buiten.
126 miljoen Amerikanen zagen vorig jaar Facebookberichten of -advertenties afkomstig van Russische actoren. Dat werd eerder deze week bekend, tijdens de hoorzitting in de Amerikaanse Senaat, waarbij Alphabet (Google’s moederbedrijf), Twitter en Facebook een boekje open deden over hoe de Russische regering sociale media gebruikte om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden.
Vandaag waren op verschillende Amerikaanse media een aantal van die advertenties te zien. Zo liet tech-website Recode zien dat een strategie van de Russen was om Amerikanen valse informatie te voeden over hoe ze konden stemmen. Een foto van de populaire komiek Aziz Ansari werd bewerkt om te doen voorkomen alsof je kon stemmen door bepaalde hashtags op Twitter te gebruiken. Tijdens de hoorzitting van woensdag liet de advocaat van Twitter weten dat het bericht destijds werd wegeghaald, maar dat Twitter niet kan inschatten hoeveel mensen hebben nagelaten een geldige stem uit te brengen door het zien van de foto.
Een ander voorbeeld is hoe berichten in de groep ‘Heart of Texas’ erop gericht waren het patriottisme en de gelovigheid van Facebookgebruikers te misbruiken door het te voeden met valse informatie. Zo was werd er een foto in de groep gedeeld met daarop de informatie dat 69 procent van de veteranen Hillary Clinton afkeurden. Dat was valse informatie, betaald door Russische afgevaardigden.
Een andere foto uit de groep Heart of Texas, te vinden bij de Washington Post, liet een ouderwetse foto van de grenspolitie te paard zien. Bijgaand bericht ging over een illegale immigrant die iemand verkracht zou hebben maar toch opnieuw het land in mocht van ‘Obama en Hillary’. Het bericht werd specifiek gericht op Texanen die zichzelf als patriotten zien. Ook deze campagne werd betaald door Russische actoren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier