Microsoft krijgt kritiek na ‘seksistische’ Xbox One-reclame

© Reuters
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Microsoft heeft ter promotie van de Xbox One een fictieve brief online gezet waarmee mannen hun vrouwen moeten overtuigen dat de spelconsole ook voor hen geschikt is. Er kwam veel kritiek op de reclame, die vrouwonvriendelijk zou zijn.

Ter promotie van de Xbox One, bood Microsoft mannen via internet een personaliseerbare brief aan waarmee ze hun vrouwen zouden kunnen overtuigen samen een Xbox One te kopen.

“Jij breit misschien liever dan mij zombies te zien afslachten” “Hey schatje, ik weet niet of je het al gehoord hebt, maar de Xbox One is nu verkrijgbaar”, luidt het in het begin van de brief. “Dat betekent dat we samen ‘Dead Rising 3’ kunnen spelen. Ik weet het, ik weet het: jij gaat liever aan het breien dan dat je mij zombies ziet slachten, maar luister even naar me. De Xbox One is eigenlijk bestemd voor ons allebei. Echt.”

Wat volgt is een lijstje met vijf redenen waarom de Xbox One interessant is voor zowel de man als de vrouw: omdat er games voor iedereen beschikbaar zijn, omdat je er zowel voetbal als films op kunt kijken, omdat je er dankzij Xbox Fitness fit door blijft, omdat je er via de multiplayer-service online vrienden mee kunt maken en omdat je ermee kunt Skypen.

Mannen konden de brief aanpassen aan hun eigen situatie en hem dan delen via sociale media of per e-mail.

Vrouwonvriendelijk Microsoft kreeg nogal wat kritiek over zich heen met deze reclamebrief, die vrouwonvriendelijk en zelfs seksistisch zou zijn. De softwaregigant reageerde met de boodschap dat het niet de bedoeling was er iemand mee te beledigen, en haalde de brief vervolgens van het internet. Via deze Twitter-pagina kan je hem wel nog lezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content