Microsofts Surface-tablet lijkt moeilijk voet aan grond te krijgen

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Tussen 12 en 18 november was slechts 0,13 procent van het totale internetverkeer op tablets in de VS en Canada afkomstig van een Surface RT-tablet van Microsoft. Dat meldt het researchbedrijf Chitika Insights.

Tussen 12 en 18 november was slechts 0,13 procent van het totale internetverkeer op tablets in de VS en Canada afkomstig van een Surface RT-tablet van Microsoft. Dat meldt het researchbedrijf Chitika Insights.

Microsoft heeft nog geen officiële verkoopcijfers van haar Surface-tablet vrijgegeven, maar Steve Ballmer gaf ruim twee weken na de lancering wel al toe dat het apparaat geen instant succes was.

Een meting van Chitika Insights lijkt te bevestigen dat het toestel moeilijk voet aan wal krijgt in het drukbevolkte tabletlandschap: de Surface genereerde tussen 12 en 18 november amper 0,13 procent van het totale webverkeer op tablets in de VS en Canada.

Analisten verwachten wel dat Microsoft dit kwartaal nog vijfhonderdduizend à 1 milljoen stuks van de Surface aan de man zal brengen. Het gaat uiteraard om het instapmodel Surface RT, want op de Pro-versie is het nog wachten tot januari.

Chitika betrok ook Google’s Nexus 7 en 10 in zijn meting. Deze twee tablets samen waren in dezelfde periode goed voor 0,91 procent van het webverkeer op tablets in Amerika en Canada – het zevenvoud van Microsoft, dus. Moge de kerstperiode soelaas bieden voor Microsoft.

Ook de nieuwe iPads zijn voorlopig niet even succesvol dan de voorgaande modellen: de iPad 4 en de iPad Mini leverden samen slechts 4 procent van het totale iPad-verkeer op in november.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content