Minder spam in 2009
Tijdens de eerste helft van 2009 was er sprake van een lichte daling(-3,45 procent) van spam ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Belgacom in een persbericht. Op de professionele markt werd er echter een lichte groei vastgesteld van 0,1 procent.
Tijdens de eerste helft van 2009 was er sprake van een lichte daling(-3,45 procent) van spam ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Belgacom in een persbericht. Op de professionele markt werd er echter een lichte groei vastgesteld van 0,1 procent.
In 2004 onderschepte het beveiligingsnetwerk van Belgacom in totaal 1,1 miljard virussen en ongevraagde reclameberichten (spam), in 2005 warener dat 3,3 miljard en alleen al in de eerste helft van 2007 waren er dat al 6,4 miljard.
In 2006 was zowat 80 procent van alle e-mails op de residentiële markt ongewenst, in 2008 was dat aantal al opgelopen tot 90,75 procent. In april van dit jaar registreerde de “teller” van Belgacom de 100 miljardste onderschepte spam.
Belgacom onderschept naar eigen zeggen het merendeel van die ongewenste berichten, zodat klanten er minder hinder van ondervinden. Overvollemailboxen en verminderde productiviteit zijn maar enkele van de gevolgenvan spam. Om een en ander te bestrijden schakelt Belgacom haarbeveiligingsplatform “in the cloud” in, met onder andere antivirus-, antispamsystemen en firewalls.
De term “in the cloud” betekent dat geen enkel systeem bij de klant is geïnstalleerd, maar wel in de datacenters van Belgacom. Zo krijgen de klanten een hogere productiviteit, raken hun mailboxen niet overvol en hun netwerk wordt minder belast. Klanten hoeven op deze manier niet zelf te investeren in verschillende systemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier