Minstens vier keer meer ongelukken met handenvrije autotechnologie
Automakers pakken uit met handenvrije systemen die chauffeurs toelaten om handenvrij e-mails en sms’jes te versturen. Dat is gevaarlijker dan het lijkt, stelt nieuw Amerikaans onderzoek.
Dat met een smartphone hannesen tijdens het rijden levensgevaarlijk kan zijn, wisten we al. Wie enkele ogenblikken naar zijn scherm kijkt, is algauw honderd meter verder voor hij zijn ogen op de weg richt. Om daar wat aan te doen, lanceren autofabrikanten steeds meer modellen met nieuwe technologie die chauffeurs toelaat om met spraakherkenning e-mails, sms-berichten, Tweets en Facebook-berichten op te stellen of te horen te krijgen door de autospeakers.
Het klinkt veilig, maar dat is het niet, stellen onderzoekers van de universiteit van Utah in de VS. In hun studie, in opdracht van de Amerikaanse automobilistenvereniging AAA (de tegenhanger van onze Touring Wegenhulp), staat te lezen dat handenvrij internet in de auto een stijgend veiligheidsrisico is.
Compleet overladen
De onderzoekers, onder leiding van breinwetenschapper David Strayer, observeerden chauffeurs in simulators en echte auto’s terwijl ze naar de radio luisterden, gsm’s gebruikten, helemaal niks deden buiten hun auto besturen, of de nieuwe handenvrije systemen gebruikten. Het niveau van afleiding werd op een schaal van 1 tot 5 gezet. “De niet-afgeleide chauffeur was niveau één, wie compleet overladen was met mentale activiteit was categorie vijf”, legde Strayer uit aan de Amerikaanse publieke radiozender NPR.
Wie naar de radio of een audioboek luisterde, zat veilig in de categorie 1, wees de studie aan. Een telefoongesprek voeren – handenvrij of niet – deed mensen in de categorie 2 belanden. “Maar wanneer mensen mails begonnen te ontvangen of versturen, met een puur op de stem gebaseerd systeem, waarbij ze naar boodschappen kunnen luisteren en antwoorden opstellen, zelfs met hun handen op het stuur, dan was dat een niveau van mentale afleiding categorie 3.”
Meer kans om te crashen
Eerder onderzoek wijst aan dat wie een gsm gebruikt achter het stuur vier keer meer kans maakt om bij een ongeluk betrokken te raken, zei Strayer. “Wie die handenvrije systemen gebruikt, heeft dus minstens net zo veel en wellicht meer kans om te crashen.”
“Als meer mensen die technologie gaan gebruiken, zal je veel meer afgeleide chauffeurs zien die de weg niet in de gaten houden en stoplichten of voetgangers niet opmerken”, waarschuwde Strayer. “Onze boodschap is: laat je niet in slaap wiegen door een vals gevoel van veiligheid. Dit is niét veiliger. Op een bepaald moment moeten we dus beslissen wat we acceptabel vinden qua afleiding tijdens het rijden. We hebben dat met alcohol gedaan en we moeten dat ook nu met deze nieuwe technologieën doen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier