Mobiel lokt consumentencenten
De mobiele wereld weet zich vandaag al te verzekeren van een groot deel van de som die consumenten wereldwijd aan technologie spenderen.
De mobiele wereld weet zich vandaag al te verzekeren van een groot deel van de som die consumenten wereldwijd aan technologie spenderen.
Dit jaar zouden consumenten 114 miljard dollar meer uitgeven aan digitale producten en informatie dan een jaar eerder, om af te klokken op 2,1 biljoen dollar. Dat blijkt uit schattingen van Gartner. Die groei zal zelfs nog versnellen, denken de analisten, tot 130 miljard dollar per jaar. Tegen 2016 zouden consumenten allemaal samen jaarlijks 2,7 biljoen spenderen aan technologie.
Mobiel slokt een groot deel van die consumentencenten op. Dit jaar zal alleen al 37 procent van die 2,1 biljoen gespendeerd worden aan mobiele diensten. Mobiele telefoons staan voor nog eens 10 procent van de uitgaven, een gelijkaardig aandeel als de koepel ‘entertainmentdiensten’ (kabel, satelliet, digitale tv en online gaming).
De snelste groei in de uitgaven valt er te noteren in nu nog vrij beperkte uitgavenposten als mobiele apps (nu 18 miljard dollar, tegen 2016 al 61 miljard dollar) en e-tekst (e-books, e-magazines, online nieuws, …). Dat laatste segment is vandaag al goed voor 5 miljard dollar, maar tegen 2016 zal dat al 16 miljard zijn. Volgens Gartner lijkt het er trouwens op dat gebruikers wel degelijk bereid te zijn om te betalen voor content, als die dat waard is. Omgekeerd zouden ze ook een advertentiegesteund businessmodel willen aanvaarden, in ruil voor gratis functionaliteit of content.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier