“Mobiel wordt cruciaal in presidentiële race”
De race voor het Amerikaanse presidentschap is begonnen met de republikeinse voorverkiezingen. Waar Obama in 2008 nog de kracht van sociale media uitspeelde, denken sommige analisten dat de beslissende factor dit jaar zal liggen bij mobiele technologie. Het Amerikaanse Computerworld ging na hoe het vandaag zit met de mobiele instrumenten die de kandidaten vandaag hanteren. Het is nog vroeg, maar voorlopig lijkt het nog maar pover gesteld. Zo is er geen enkele kandidaat die nu al een eigen app in een van de appwinkels heeft zitten. De websites van de kandidaten hebben dan wel vaak mobiele versies, maar de foto’s en menu-items zijn nauwelijks voorzien op de kleinere schermen van smartphones.
De race voor het Amerikaanse presidentschap is begonnen met de republikeinse voorverkiezingen. Waar Obama in 2008 nog de kracht van sociale media uitspeelde, denken sommige analisten dat de beslissende factor dit jaar zal liggen bij mobiele technologie.
Het Amerikaanse Computerworld ging na hoe het vandaag zit met de mobiele instrumenten die de kandidaten vandaag hanteren. Het is nog vroeg, maar voorlopig lijkt het nog maar pover gesteld. Zo is er geen enkele kandidaat die nu al een eigen app in een van de appwinkels heeft zitten. De websites van de kandidaten hebben dan wel vaak mobiele versies, maar de foto’s en menu-items zijn nauwelijks voorzien op de kleinere schermen van smartphones.
Analisten gaan ervan uit dat die mobiele connectie van de kiezers met de kandidaten de komende maanden drastisch zal verbeteren. “Kandidaten hebben een goede social mediacampagne nodig om te winnen”, zegt analist Rob Enderle aan Computerworld. “En een juiste social mediacampagne incorporeert mobiel, aangezien mobiele technologie kandidaten de kans geef om hun supporters te betrekken bij het moment, in contact te blijven en te antwoorden in real time. Mobiel maakt social networking belangrijker.” Hij hamert op het belang van die enkele honderden kiezers extra, door te verwijzen naar de nipte winst van George W. Bush op Al Gore in Florida in 2000. “Ook deze verkiezing zou nipt kunnen worden, dus achterlopen op het mobiele vlak zou wel eens het verschil kunnen maken tussen winnen en verliezen.”
Een persoonlijke app om een specifieke kandidaat te kunnen volgen, is volgens mobiele specialist Bill Dudley van Sybase365 een must. Hij benadrukt dat bij een van de belangrijkste kiezersgroepen, die van mensen tussen 18 en 40 jaar oud, 80 procent van de mensen sms gebruikt en 50 procent met smartphones werkt. “Waarom zou je dat goede kanaal niet gebruiken?”
Veelgebruikt in het verleden waren de zogenaamde ‘robocalls’, waarbij een computer willekeurig mensen opbelt en een opgenomen campagneboodschap inspreekt. Analisten zijn het oneens over de vraag of zoiets ook via sms of een andere vorm van real time boodschap zou kunnen. De ene ziet er een moderne ‘robocall’ in, de andere spreekt vooral van spam die kiezers zal ergeren en afschrikken.
Conclusie: de kandidaten zullen creatief moeten zijn met mobiel. Mobiele apps, sms’en, mobiele websites en blogs en Facebook en Twitter via smartphones zijn immers erg intieme manieren om mensen te bereiken. De connectie die een presidentskandidaat zo zou kunnen maken met zijn kiezers zou op die manier veel sterker kunnen zijn dan voorheen, luidt het. Of zoals Dudley het wat straffer poneert: “Een campagne die in 2012 niks doet met mobiel, is ten dode opgeschreven.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier