Mobile Vikings-campagne ‘discriminatie’
Mobile Vikings, de nieuwe mobiele operator die gratis mobiel internet wil aanbieden, moet van de ‘jury voor ethische praktijken inzake reclame’ – JEP – bepaalde onderdelen van zijn lopende campagne terugtrekken.
Mobile Vikings, de nieuwe mobiele operator die gratis mobiel internet wil aanbieden, moet van de ‘jury voor ethische praktijken inzake reclame’ – JEP – bepaalde onderdelen van zijn lopende campagne terugtrekken.
De Mobile Vikings-reclame valt op zijn minst op. Op affiches en bierkaartjes schreeuwen leuzes als ‘Gratis is voor bomma’s’ of ‘Gratuit, c’est pour les cochons’ je toe. Maar de JEP is niet te spreken over enkele van die slogans. Nog geen week na de start van de campagne deelt de jury het volgende mee:
“De Jury is van oordeel dat de versies ‘gratuit, c’est pour les flamands’, ‘gratis is voor Hollanders’, ‘gratis is voor jeanetten’ kwetsend en kleinerend overkomen, daar deze bevolkingsgroepen of groepen van personen gelijkgesteld worden met andere (in de campagne gebruikte, nvdr) scheldwoorden zoals “cochons, connards, bospoepers,….”, hetgeen beledigend kan gepercipieerd worden en onverantwoord is in de huidige maatschappelijke context.” Mobile Vikings moet de genoemde slogans binnen de 5 werkdagen verwijderen.
Bij Mobile Vikings zijn ze teleurgesteld. In een mededeling op de site stelt de operator dat de campagne “net de draak steekt met het ‘hokjesdenken’. Mobile Vikings wil juist iederéén van gratis mobiel internet voorzien.” Het wegnemen van de affiches is een probleem voor de operator, omdat de campagne samenhangt met een wedstrijd. Bij Mobile Vikings wordt vandaag overlegd over wat het bedrijf gaat doen. [Op hun website] wordt in elk geval, geheel in web 2.0-stijl, raad gevraagd aan internauten.
Wordt zeker vervolgd…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier