Mobile Vikings: ‘discriminerende’ affiches en bierkaartjes gaan eruit

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Mobile Vikings gaat de ‘discriminerende’ affiches en bierkaartjes uit de omloop halen of overplakken. Daarmee zou het moeten voldoen aan de eisen van de JEP.

Mobile Vikings gaat de ‘discriminerende’ affiches en bierkaartjes uit de omloop halen of overplakken. Daarmee zou het moeten voldoen aan de eisen van de JEP.

Koen Delvaux, chief marketing officer van Mobile Vikings, reageert met het nodige realisme [op de hele kwestie]: “Ik had wel wat reactie op de campagne verwacht, maar niet op deze manier. We dachten dat we de slogans zo breed mogelijk verdeeld hadden over alle mogelijke types van mensen, precies om aan te geven dat onze dienst voor iedereen was. De JEP merkte op dat we pakweg ‘flamands’ gelijkschakelen met ‘cochons’. Ik snap de redenering, maar zo hadden wij het nooit bekeken.”

Bij Mobile Vikings hebben ze dan maar de beslissing genomen om de bewuste affiches en bierkaartjes er tussenuit te halen. “We zijn de campagne en daarmee samenhangende wedstrijd aan het herontwerpen. Voor de affiches gaan we er waarschijnlijk iets over plakken, bijvoorbeeld ‘gecensureerd’. Al mogen we ook daarin natuurlijk niet te ver gaan…”

Wat maakt dat Delvaux nu wel met enkele tienduizenden niet te gebruiken affiches en bierkaartjes zit. “Die van de ‘jeanetten’ krijgen van holebi’s zowel positieve als negatieve reacties”, grinnikt hij. “Zo zijn we via een holebivereniging in contact gekomen met een caféhouder die al die bierkaartjes wil overnemen. Het worden misschien collector’s items.”

Mobile Vikings had online ook een wedstrijd lopen rond de slogans. Wie er één in zijn Facebook-profiel publiceerde, zou een welbepaalde smartphone kunnen winnen. En laat de ‘verboden’ affiche van ‘Gratuit, c’est pour les flamands’ net verbonden zijn geweest aan de Apple iPhone. Delvaux: “We kregen al reacties dat we net die eruit haalden, om geen iPhone te moeten schenken. Maar we kunnen mensen gerust stellen: de deelname blijft gewoon gelden, net als de mogelijkheid een iPhone te winnen. Wel gaan we de verschillende toestellen niet meer stuk voor stuk verbinden aan één affiche, maar het mogelijk maken om een toestel te kiezen onafhankelijk van de keuze van de slogan. Nu stoppen met de wedstrijd is in geen geval mogelijk, want dat zou juridische problemen opleveren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content