Mobistar wordt M2M-hoofdkwartier van France Télécom
France Télécom heeft Mobistar uitgekozen voor zijn ‘International M2M Center’ (IMC): zeg maar het hoofdkwartier voor machine-to-machine contracten.
France Télécom heeft Mobistar uitgekozen voor zijn ‘International M2M Center’ (IMC): zeg maar het hoofdkwartier voor machine-to-machine contracten.
Barbara Dalibard, senior executive vice president van Orange Business Services (OBS), kaderde meteen het belang van de aankondiging: “Machine-to-machine zit midden in het hart van de OBS-strategie. Nu die markt helemaal openbloeit, willen we die bedienen via een apart International M2M Center.”
Dat het IMC bij France Télécom-dochter Mobistar terechtkwam is geen toeval. Het Belgische filiaal van de telecomgroep is al sinds 2002 expertise aan het opbouwen in deze markt Onder meer Transics – boordcomputerproducent en specialist in software voor vlootbeheer – is een grote klant. Eind maart telde Mobistar meer dan 110.000 actieve M2M-kaarten, goed voor een marktaandeel van meer dan 50 procent. Daarmee is Mobistar naar eigen zeggen dus M2M-marktleider in België. In totaal circuleren er binnen de Europese poot van de OBS-groep meer dan 1 miljoen M2M sim-kaarten.
Emmanuel Routier, bij Mobistar verantwoordelijk voor de M2M-business, is erg verheugd dat het IMC bij Mobistar terechtkomt. “Dat is een vorm van erkenning en wil vooral ook zeggen dat grote internationale M2M-contracten van de France Télécom groep via België zullen passeren. Dat zal op termijn extra inkomsten genereren.” Momenteel houden er zich bij Mobistar vier mensen intern bezig met M2M. Een veertiental mensen werken daarnaast aan het internationale luik, dat sinds begin dit jaar reeds actief is. “Tegen het einde van het jaar zal dat aantal opgelopen zijn tot een 25-tal mensen”, voegt M2M Marketing Manager Gert Pauwels daar nog aan toe. Een eerste concrete klant van IMC is de Zwitserse verzekeraar i-Axes.
Toch erkennen zowel Orange als Mobistar dat er nog flink wat werk aan de winkel is. Zo moet er volgens Emmanuel Routier dringend werk gemaakt worden van standaarden, en moet het open ecosysteem met onder meer modemleveranciers en service providers nog verder uitgebouwd worden. Mobistar en Orange hopen vooral klanten te winnen in onder meer telematica en telemetrie. Barbara Dalibard schuift alvast een stevige doelstelling naar voor: “We willen van OBS een mondiale marktleider in M2M maken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier