Moederbedrijf Google groeit minder hard door moeilijke reclamemarkt

De omzet van Google-moederbedrijf Alphabet is in het derde kwartaal veel minder hard gegroeid dan in eerdere periodes, nu adverteerders voorzichtiger zijn geworden met hun uitgaven door slechte economische vooruitzichten. De winst daalde vergeleken met dezelfde periode vorig jaar met ruim een kwart.

De totale opbrengsten van het bedrijf achter Google en YouTube stegen op jaarbasis 6 procent tot 69,1 miljard dollar. Een jaar geleden schoten de opbrengsten nog met zo’n 40 procent omhoog. De nettowinst daalde tot 13,9 miljard dollar, tegenover 18,9 miljard dollar in het derde kwartaal van 2021.

Google haalt het overgrote deel van zijn omzet uit advertenties. Met het oog op een naderende recessie zijn de vooruitzichten voor die markt ongunstig, omdat bedrijven bij tegenslag vaak als eerste snijden in de marketinguitgaven. Alphabet-topman Sundar Pichai is dit jaar al bezig de kosten te drukken door minder nieuw personeel te werven.

Adverteerders

In een korte toelichting op de kwartaalcijfers zegt hij nu dat Alphabet zich ‘scherper focust’ op een beperkt aantal prioriteiten. Het gaat daarbij om de uitbreiding van de divisie voor cloudsoftware, die hard groeit maar nog verlieslatend is. Ook zoekt het bedrijf naar manieren om meer geld te verdienen met kortere video’s op YouTube.

Het veel kleinere techbedrijf Snap, van de app Snapchat, publiceerde vorige week al tegenvallende groeicijfers vanwege de lastige reclamemarkt. Alphabet is de eerste grote naam onder de Amerikaanse techconcerns die afhankelijk zijn van adverteerders, die met cijfers komt. Ook bijvoorbeeld Facebook-eigenaar Meta en Twitter zijn afhankelijk van adverteerders.

Partner Content