Brecht Van de Vyvere
Moet de overheid wel apps bouwen?
De Lijn en Ben Weyts lanceren met veel lawaai een nieuwe app, maar bestaan dergelijke apps niet al? Verstoort de overheid zo de markt niet voor apps als CityMapper, Ally of NextRide?
Moet de overheid wel apps bouwen?
“Je krijgt nu ook een melding als je je halte nadert!” – Daarmee pakte De Lijn woensdag uit in de reclamespot voor hun nieuwe app. Het is zeker geen slechte feature, maar al sinds augustus deden de apps CityMapper en HalteAlarm exact hetzelfde. Dit zijn slechts twee van vele apps die data hergebruiken van de overheid om een business model op te bouwen. Jammer genoeg hebben zij niet het budget om in Vlaanderen een aankondigingsfilmpje te lanceren.
Momenteel stelt De Lijn een deel van haar data beschikbaar via een 1-op-1-contract. Er is dus nog geen sprake van open data. Het gaat ook enkel om de statische tijdstabellen waarin de uurregelingen van bussen of trams vermeld staan, maar die geen rekening houden met wijzigingen zoals vertragingen. Zonder deze real-time data zijn bestaande apps sterk benadeeld tegenover de app van De Lijn.
Bij het Waalse TEC zijn gegevens al sinds februari vorig jaar beschikbaar als open data.
Een vreemde keuze om de app opnieuw te lanceren, in plaats van meer data ter beschikking te stellen, als je kijkt naar de huidige evoluties binnen Europa. Al in maart 2014 besloot Transport for London om hun app te discontinueren: de markt kan immers veel beter apps maken, en Transport for London zou zich concentreren op het ter beschikking stellen van data als open data. Het maken van een eigen app zou botsen met hun open data strategie, die draait om een vrije markt te creëren omtrent mobiliteitsinformatie. We moeten het eigenlijk zelf niet zo ver van huis zoeken: bij het Waalse ov-bedrijf TEC heerst dezelfde visie. Hun data zijn al beschikbaar als open data sinds februari van vorig jaar.
De Lijn gaat in tegen het Vlaamse regeerakkoord, waar in het hoofdstuk over slimme mobiliteit te vinden is dat open mobiliteitsdata net versneld in de praktijk gebracht moet worden. Het is een slag in het gezicht van iRail, en een slag in het gezicht van bijvoorbeeld CityMapper, Ally, NextRide, HalteAlarm of transitapp, dat De Lijn momenteel zijn positie versterkt, in plaats van afbouwt.
Beste minister Weyts, geef a.u.b. creatieve ontwikkelaars en bedrijven gelijke mogelijkheden om mobiliteitstoepassingen te maken. Waar je geen marktfalen kan aantonen, kan het toch niet de taak van de overheid zijn om in concurrentie te treden met bestaande apps?
Brecht Van de Vyvere is student industrieel ingenieur aan de Universiteit Gent en vrijwilliger bij iRail, een vereniging die digitale creativiteit rond mobiliteit ondersteunt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier