Morgan Stanley verlaagde Facebook-vooruitzichten net voor IPO
Volgens Reuters heeft Morgan Stanley erg kort voor de IPO van Facebook de verwachtingen van het bedrijf omlaag herzien. Opmerkelijk, want Morgan Stanley leidde het garantiesyndicaat van de emissie.
Volgens Reuters heeft Morgan Stanley erg kort voor de IPO van Facebook de verwachtingen van het bedrijf omlaag herzien. Opmerkelijk, want Morgan Stanley leidde het garantiesyndicaat van de emissie.
De slappe prestatie van het Facebook aandeel zou volgens Reuters onder meer te wijten zijn aan een herziening van de vooruitzichten voor Facebook door de ‘consumer internet’-analist van Morgan Stanley Die zou op zijn beurt hebben gereageerd op een herziene versie van de introductieprospectus die Facebook bij de Amerikaanse beurscommissie SEC had ingediend, nog tijdens de ‘roadshow’ waarin het nieuwe aandeel bij beleggers werd aangeprezen. In de herziene versie had Facebook bedenkingen bij zijn omzetgroei wegens de snelle verschuiving naar het gebruik van mobiele systemen, waar publiciteit tot nu toe minder opbrengt. Het gevolg was dat de analist bij Morgan Stanley, Scott Devitt, de omzet voor het lopende tweede kwartaal beduidend naar omlaag bijstelde, evenals de omzet voor het hele boekjaar 2012.
Een dergelijke herziening is bijzonder ongewoon, zeker voor een bedrijf dat de introductie van een aandeel op de beurs trekt. Normalerwijze wordt het nieuwe aandeel immers in een zo positief mogelijk daglicht gesteld. Ook is een dergelijke herziening tijdens de ‘roadshow’ zelf ongehoord. De herziening zou dan ook mee aan de basis liggen van de slappe prestatie van het aandeel na de introductie, omdat heel wat beleggers meteen het zekere voor het onzekere hebben genomen, en uit Facebook stapten.
Te hoog, te laag Ondertussen blijft de discussie woeden of Facebook sowieso een interessant aandeel is om in te beleggen. Op basis van de ‘prijs per gebruiker’ – ongeveer 116 dollar per gebruiker voor Facebook – zou de introductieprijs nog best meevallen, volgens sommigen. Immers, Google staat momenteel op zo’n 200 dollar per gebruiker, terwijl in het verleden nog heel wat hogere bedragen per gebruiker werden gehanteerd bij beursintroducties van web-bedrijven, die bovendien heel wat minder tot geen inkomsten hadden.
Daar tegenover staat dat Facebook zowat 5 dollar omzet per gebruiker boekt, wat nog steeds bijzonder veel minder is dan de inkomsten uit publiciteit per gebruiker in meer klassieke kanalen. En, zo stelt Michael Wolff, columnist in The Guardian, “het hart van de internet business wordt gevormd door een van de grote businessbedriegerijen van onze tijd: dat het web, met zijn mogelijkheden om te mikken, een meer efficiënt en dus meer winstgevend advertentiemedium dan traditionele media kan zijn.” Een opinie die allicht niet door iedereen wordt gedeeld.
Duidelijk is wel dat Facebook, allicht meer en sneller dan andere webbedrijven, zich zal moeten bewijzen als een blijvende waarde op de beurs. Zoniet zouden de zorgen over een nieuwe web-bubbel en het mogelijk uiteenspatten ervan, al snel een ‘selffulfilling prophecy’ kunnen worden…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier