Motorola mag Apple niet pesten van Europa
Motorola wordt teruggefloten door de Europese Commissie. De telefoonmaker probeert Apple een loer te draaien met patentlicenties.
Motorola wordt teruggefloten door de Europese Commissie. De telefoonmaker probeert Apple een loer te draaien met patentlicenties.
Motorola, sinds enkele jaren een dochterbedrijf van Google, eist sinds 2011 dat Apple in Duitsland niet langer patenten van het bedrijf mag gebruiken. Maar volgens de Europese Commissie houdt die eis geen steek omdat Apple bereid is om te betalen voor het gebruik ervan. Daarom is het van oordeel dat de eis alleen maar nadelig is voor de consument.
Het bewuste patent gaat over gprs-technologie, wat een stukje standaardtechnologie is van het gsm-netwerk. Bedrijven die nieuwe innovaties patenteren mogen dit doorgaans een tijdlang als enige gebruiken, maar zodra iets standaardtechnologie wordt, zijn bedrijven verplicht om de technologie aan concurrenten in licentie te geven en dit volgens redelijke voorwaarden.
Het gaat hier om de zogenaamde FRAND-voorwaarden of fair, reasonable and nondistriminatory. Motorola mag dus niet weigeren en mag ook geen absurd hoog bedrag eisen om de technologie te mogen gebruiken.
Toch wil het Apple verbieden om de technologie te gebruiken in Duitsland, maar krijgt hiervoor rood licht van de Commissie. Motorola heeft nu acht weken om te antwoorden op de bezwaren van de EU.
De zaak is geen alleenstaand geval. Zowel in Europa als in de VS en elders halen grote mobiele fabrikanten alles uit de kast om concurrenten te benadelen. Patenten zijn daarin het favoriete wapen. Vaak gaat het tussen telefoonmakers onderling, maar tegelijk gaat het ook om de koude oorlog tussen Apple (iOS) en Google (Android).
Als een bedrijf wordt veroordeeld voor patentschending kan het immers worden verplicht om een vaste bijdrage per verkocht toestel aan de tegenpartij te betalen. In andere gevallen kan het gebeuren dat het toestel volledig van de markt moet verdwijnen. Al is dat een optie die ook de Europese Commissie liever niet ziet omdat ze de consument benadelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier