N-VA, PS en co bestoken op 24 mei bijna 3 miljoen mensen via sociale media
Via het platform Thunderclap proberen Belgische partijen zo veel mogelijk mensen te engageren hun partijboodschap op 24 mei te delen via sociale media. De tijdlijnen van bijna 3 miljoen gebruikers zullen met zulke boodschappen bestookt worden.
Thunderclap is een tool die dezer dagen door steeds meer politieke partijen wordt ingezet om met een partijboodschap zo veel mogelijk mensen in één ‘clap’ te bereiken via de sociale netwerken Facebook, Twitter en Tumblr.
Partijen – maar ook andere organisaties of individuen – kunnen op dit zogenaamde ‘crowdspeaking’-platform een ‘campagne’ starten waar een boodschap aan gekoppeld is. Sociale mediagebruikers kunnen zich achter die boodschap scharen door hun account te koppelen. Zo geven ze de toestemming om de betreffende partijboodschap automatisch op een door de partij vastgelegd moment (in dit geval 24 mei) namens hun account te delen met al hun vrienden en volgers op Facebook, Twitter dan wel Tumblr.
N-VA versus PS
Op dit moment is N-VA de Thunderclap-kampioen onder de vaderlandse partijen. Meer dan 2.600 mensen stemden ermee in om de N-VA-boodschap “Kiest u voor het N-VA-model of voor het PS-model?” zaterdagochtend om klokslag 9 uur te sharen via hun Twitter-, Facebook- en Tumblr-accounts. Deze 2.600 mensen hebben een gezamenlijk sociaal bereik van 1.237.100 mensen.
Ook de PS gaat zaterdag via Thunderclap een boodschap (“Demain je vote PS”) de virtuele wereld in laten sturen. Die zal al zeker bij 619.143 sociale mediagebruikers terechtkomen.
“Te veel regels en belastingen vertragen economische groei. Open VLD wil dat anders en vertelt dat ook in het Turks”. Met dat zinnetje zal Open VLD de sociale netwerken van 49.597 mensen bestoken.
De pro-Belgische boodschap “België is een troef voor Vlamingen, Walen en Brusselaars” – afkomstig van de Belgicistische drukkingsgroep B-Plus – zal zaterdag bij zo’n half miljoen mensen (531.059) aankomen.
Ook Vlaams Belang gaat een boodschap (“Wilt u dat we eindelijk baas worden over onze eigen centen, onze eigen grenzen en onze eigen toekomst?”) laten verspreiden via Thunderclap. De teller voor het VB staat op het moment van schrijven op ongeveer 150.000 (153.635).
Weinig individuele politici gebruiken Thunderclap
Van de individuele politici zetten maar weinigen in op Thunderclap als campagnemiddel. Jong VLD-voorzitter Bert Schelfhout is de kandidaat met het grootste bereik. Hij verstuurt zaterdagvoormiddag via de sociale media een oproep naar zo’n 125.000 mensen om voor hem te stemmen. “Dankzij Bert Schelfhout heb ik weer goesting in de toekomst. Mijn stem heeft ie al!”, luidt zijn boodschap.
Na Schelfhout komt Steve Vandenberghe, de eerste opvolger op de Vlaamse SP.A-lijst in West-Vlaanderen. Hij bereikt een kleine 60.000 mensen.
Ook het Europees Parlement heeft van Thunderclap gebruik gemaakt. Het Parlement zal meer dan 37.000 Nederlandstaligen en bijna 60.000 Franstaligen bereiken.
De boodschappen van al deze partijen samen zullen op 24 mei op de tijdlijnen en nieuwsoverzichten van bijna 3 miljoen Facebook-, Twitter- en Tumblr-gebruikers terechtkomen (2.872.269 mensen om precies te zijn).
Noot: Het bereik wordt tegen 24 mei mogelijk nog groter aangezien sommige campagnes nog enkele dagen lopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier