‘Napster-oprichter werkt aan dienst om bioscoopfilms thuis te kijken’

© iStock
Wim Kopinga Freelance journalist

Napster-oprichter Sean Parker is bezig met het opzetten van een dienst die het mogelijk maakt om bioscoopfilms thuis te kijken.

Hij wil het met zijn bedrijf Screening Room mogelijk maken om voor 50 dollar een film thuis te kijken wanneer hij nog in de bioscoop draait. Hij is al bij meerdere filmdistribiteurs geweest om daarover te praten. De distribiteurs krijgen een deel van de 50 dollar en ook bioscopen mogen meedelen in de winst.

Om gebruik te maken van Screening Room zal een settopbox gekocht moeten worden van 150 dollar (137 euro), schrijft Variety. Op die box zit zo’n goeie beveiliging dat het onmogelijk wordt om de film te rippen en zo verder te verspreiden, is de boodschap van Parker. Al zal het uiteraard wel mogelijk zijn om de video met een andere camera op te nemen en te delen.

Bij de 50 dollar die er per film betaald moet worden zitten twee bioscoopkaartjes in, zodat er wellicht alsnog mensen naar de bioscoop gaan. Zo lopen die de omzet die ze op bij verkoop maken niet mis.

Het bedrijf van Parker, die naast de oprichting van Napster ook bekend is van zijn vroege investering in Facebook, zou bijna rond zijn met de Amerikaanse bioscoopketen AMC. Ook verschillende filmstudio’s zouden hun interesse getoond hebben.

Normaal gezien staan bioscopen er niet om te springen dat films terwijl ze in de bioscoop draaien ook thuis te zien zijn. Om zoveel mogelijk mensen naar de bioscoop te krijgen duurt het vaak ook langer voordat een film op dvd (of Netflix) verschijnt.

Wanneer Screening Room er komt – en of dat ook België zal zijn – is nog niet bekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content