Navitell lanceert contentplatform
Het Belgische bedrijf Navitell – gespecialiseerd in multimediale mobiele content – lanceert in juli een ambitieus contentplatform.
Het Belgische bedrijf Navitell – gespecialiseerd in multimediale mobiele content – lanceert in juli een ambitieus contentplatform.
Navitell doet in mobiele ‘storytelling’: filmpjes die bijvoorbeeld toeristische uitleg geven over een locatie die de gps-ontvanger oppikt. Zo werd vorig jaar nog samen met VRT en RTBF multimediale content ontwikkeld ter gelegenheid van Expo ’58 in het Atomium. Toch heeft die insteek één belangrijk nadeel, erkende ook Isabelle Maenhout, ceo van Navitell in een keynote op The Future Summit. De combinatie van storytelling met gps werkt enkel op moderne pda’s en gsm’s, en die zijn per definitie duur in België.
Precies daarom is twee jaar geleden al de beslissing genomen om de mobiele beleving te democratiseren. Het contentplatform ‘StoryNations’, dat in juli officieel voorgesteld zal worden, moet daar het concrete resultaat van worden. Via de website zul je content kunnen downloaden en overbrengen naar andere mobiele dragers dan een pda of gsm, zoals een mp3-en mp4-speler, een iPod of een PlayStation Portable (PSP).
“De extra tussenstap via ons webportaal is ook nodig omdat het mobiel downloaden te veel van de batterij zou vragen en veel te lang zou duren. De meeste verhalen op het platform zullen 40 tot 60 minuten duren en dat is dus heel wat data”, legt Isabelle Maenhout uit. De content zal in het portaal onderverdeeld worden in verschillende categorieën zoals Travel, Cooking, Health, Immo en Kids. Concreet kun je je onder meer verwachten aan filmpjes die je uitleggen hoe je een barbecue kan aansteken of hoe je precies een Billy-boekenkast van Ikea in elkaar steekt. Ook aan reisroutes – bijvoorbeeld voor ‘motards’ – wordt veel aandacht besteed. Tegen eind september wil Navitell een vijftigtal reisverhalen aanbieden.
Sommige filmpjes zullen gratis te downloaden zijn, terwijl voor anderen betaald moet worden. Navitell denkt ook aan sponsoring of reclameacties – zoals het invoeren van een code via een voucher. Navitell hoopt dan ook op flink wat medewerking van partners, sponsors en mediabedrijven. Een van de eerste partners is het vrouwenblad Flair. Een vijftigtal mobiele verhalen van ‘Flair World’ zullen gekoppeld worden aan het nummer van 7 juli.In het najaar wordt nog een versnelling hoger geschakeld. Dan zal het grote publiek ook zelf mobiele verhalen kunnen aanmaken via het StoryNations-platform.
Begin dit jaar investeerde de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij, de holdingmaatschappij van de Federale Staat, nog twee miljoen euro in het in Lummen gevestigde bedrijf waardoor de FPIM een belang van 25 procent in het totale bedrijfskapitaal verwierf.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier