Nederland krijgt compensaties bij telecompannes
Nederlanders krijgen binnenkort een schadevergoeding zodra hun internet- of telefoonlijn voor langere tijd uitvalt. Veel valt er echter niet te rapen.
Nederlanders krijgen binnenkort een schadevergoeding zodra hun internet- of telefoonlijn voor langere tijd uitvalt. Veel valt er echter niet te rapen.
Het voorstel moet nog worden goedgekeurd in de Tweede Kamer, maar in een brief van Economieminister H.G.J. Kamp aan de voorzitter van de Tweede Kamer zegt de minister dat hij een reeks minimumeisen heeft opgesteld die zowel voor consumenten als zakelijke klanten gelden. Tweakers schrijft dat het naast internetverbindingen ook om mobiele en vaste telefonielijnen gaat
Zodra de storing in kwestie langer dan 12 uur duurt is een compensatie verplicht. Duurt de storing langer dan 24 uur dan telt dat meteen als een tweede dag. “Een storing van 12 uur iof langer is dermate ingrijpend voor de consument, dat een compensatie gerechtvaardigd is,” klinkt het in de brief van de minister. Eerdere pogingen om de sector zelf een regeling te laten uitwerken zijn niet geslaagd.
Hoeveel de vergoeding bedraagt hangt af van de abonnementskosten. Per dag heb je als klant recht op minstens 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten. Hoe klanten worden gecompenseerd mag de operator zelf beslissen. Dat wil zeggen dat er naast geld ook mag worden gecompenseerd met gratis beltegoed.
Dat laatste betekent dat operatoren weinig last zullen ondervinden van de vergoedingen. Op een abonnement van 50 euro gaat het bijvoorbeeld om 1,66 euro per dag. Stel dat operatoren zoiets in belminuten zouden uitdrukken aan 20 cent per minuut, dan komen we op iets meer dan 8 minuten gratis bellen als compensatie voor 24 uur onbereikbaar te zijn.
Niet in België
Grootschalige telecompannes, waarbij de storing enkele uren duurt en meerdere steden of provincies treffen, zijn gelukkig vrij zeldzaam. Toch komen ze nog regelmatig voor. Het bekendste recente voorbeeld is Telenet dat op zondag 3 februari onderuit lag. Hier kregen getroffen klanten toen een gratis film.
In België is zo’n regeling voorlopig niet aan de orde. Het kabinet van minister Vande Lanotte liet naar aanleiding van het Nederlandse voorstel toen aan onze redactie weten dat de pannes hier binnen de perken blijven. De focus moet liggen op zo weinig mogelijk storingen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier